مهم ترین نکات قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان

با گذشت زمان و گذر از عصر سنتی به دنیای مدرن، اهمیت داشتن بستری برای وفادارسازی مشتریان پررنگ‌تر شد. باشگاه مشتریان یکی از بخش‌های اصلی هر کسب و کاری است، که باعث افزایش فروش و اعتماد مشتریان به شما می‌شود. اما برای اینکه به این اهداف دستیابی باید اطلاعات مهم قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان را بدانید تا با استفاده از آن، در مسیر درست و اثربخشی قرار بگیرید.

اطلاعات پیش از راه اندازی باشگاه مشتریان

· اطمینان از اهمیت باشگاه مشتریان

قبل از اینکه بخواهید اقدام به راه اندازی بستری برای گردهم آوردن مشتریان وفادارتان باشید، بهتر است که کسب و کارتان و اهمیت راه‌اندازی چنین بخشی را به خوبی بشناسید. نداشتن باشگاه مشتریان باعث ورشکستگی شما نخواهد شد، اما نداشتن یک باشگاه مشتریان حرفه‌ای و کاربردی مانند باشگاه مشتریان سامان بدون شک برای برند شما ضرر دارد، چرا که چنین ویژگی در واقع یک مزیت رقابتی برای شما محسوب می‌شود و راه حلی برای افزایش سود و گسترش مشاغل است.

· آیا باشگاه مشتریان برای برند شما مناسب است؟

(همه مشاغل و برندها نیاز به راه‌اندازی باشگاه مشتریان ندارند)، این ایده اشتباه زمانی به ذهن شما می‌رسد که گمان می‌کنید مشتریان شما محدود هستند و جایی برای افزایش و گسترش مشتریان در برند شما نیست. اما اگر اطلاعات مهم قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان را به خوبی بررسی کرده باشید، حتماً متوجه می‌شوید که برنامه‌ریزی و شناخت دقیق محصول و خریداران، باعث می‌شود که مشتریان در هر حالتی حتی اگر نیاز نداشته باشند نیز، به سراغ شما بیایند و اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان برآورده شود.

· نوع کسب و کار

افراد حرفه‌ای بازار می‌دانند که کسب و کار سنتی و فیزیکی، تفاوت زیادی با فروشگاه‌های اینترنتی دارد. بر همین اساس است که مشاغل مختلف باید باشگاه‌ مشتریانی با ویژگی‌های مخصوص به خود داشته باشند.

· اطلاعات مهم درباره سایز کسب و کار

اگر گمان کنید که داشتن باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک بی‌فایده است و وجود مشاغل و برندهای بزرگ باعث می‌شود که آن‌ها به چشم نیایند، سخت در اشتباه هستید. بسیار مهم است که قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان، به خوبی سایز کسب و کارتان را بررسی کنید و با توجه به آن، نحوه به کارگیری این بستر را انتخاب کنید.

· محل کسب و کار

اینکه شما فروشگاهی محلی و در سطح محدود داشته باشید هیچ اهمیتی در هنگام راه‌اندازی باشگاه مشتریان ندارد. تمام مشاغل در سطح محلی، استانی، کشوری و حتی بین الملل می‌توانند این کار را انجام دهند، اما پیش از اقدام باید شیوه اجرای خودشان را تعیین کنند.

· اطلاع از رده سنی مشتریان قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان

یکی از اطلاعاتی که پیش از راه‌اندازی باشگاه باید به آن توجه کنید، محدوده سنی کاربران است. برای جلب توجه هر گروه سنی  لازم است که از طراحی‌های بصری و رنگ‌های مشخصی استفاده کنید. حتی گاهی اوقات لازم است که بخش‌های مختلفی را به باشگاه مشتریان اضافه یا از آن کم کنید. به عنوان مثال راه اندازی customer club برای یک فروشگاه لوازم تحریر که مناسب افراد زیر ۲۰ سال است، با یک فروشگاه لوازم خانگی که معمولا افراد بالای ۲۵ سال با آن مراجعه می‌کنند، تفاوت دارد.

اقدامات لازم برای ایجاد باشگاه مشتریان

· جنسیت مشتریان

همانگونه که احتمال عضویت آقایان در یک فروشگاه لوازم آرایشی بسیار پایین است، احتمال اینکه خانم‌ها بخواهند عضو باشگاه مشتریان مربوط به یک فروشگاه لوازم یدکی یا تعمیرات خودرو باشند نیز، کم است. بنابراین موضوع جنسیت، به شرطی که از آن اطلاعات دقیق داشته باشید، یکی از اطلاعاتی است که پیش از راه‌اندازی باشگاه مشتریان باید به آن توجه کنید. برخی فروشگاه‌ها نیز، مانند فروشگاه‌های لوازم بهداشتی، می‌توانند با ارائه کد تخفیف‌های مخصوص محصولات خانم‌ها و یا آقایان، این مسئله را حل کنند.

· سطح درآمد جامعه هدف برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان

نحوه پیاده‌سازی باشگاه مشتریان ارتباط مستقیمی با سطح درآمد کاربران آن دارد. با شناخت دقیق آن‌ها شما می‌توانید از سیستم‌های مختلف ارائه تخفیف یا خدمات ویژه برای دسته‌بندی‌های مختلف مشتریان، استفاده کنید.

· شرایط فرهنگی مشتریان

یکی از مهمترین چیزهایی که هر باشگاه مشتریانی به آن نیاز دارد، برقراری ارتباط موثر با اعضای آن است. برای انجام این کار لازم است که شما با شناخت محصولتان و جامعه هدف، طراحی ظاهری و بخش‌های متناسبی را در باشگاه خودتان آماده کنید.

· شناخت اهداف برند شما

هدف شما از ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟ آیا قصد توسعه کسب و کارتان را دارید یا می‌خواهید مشتریان قدیمی را حفظ و مشتریان جدیدی را نیز جذب کنید؟ لیستی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودتان را تهیه  و با توجه به آن، برنامه‌ریزی‌های لازم را با مجریان باشگاه مشتریان در میان بگذارید.

· بررسی بودجه قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان

حالا که لیستی از اهدافتان را در دست دارید و مشتریانتان را به خوبی می‌شناسید، وقت آن رسیده که با توجه به تمام نکات ریز و درشت از جمله بزرگی و کوچکی و محل قرارگیری فیزیکی کسب و کارتان، اقدام به بودجه بندی و تهیه هزینه‌ها کنید. این هزینه‌ها ممکن است برای هر کسب و کاری بر اساس طراحی‌های اختصاصی یا ویژگی‌های مورد نظرشان، متفاوت باشد.

· برنامه‌ریزی دقیق

از خصوصیات یک باشگاه مشتریان خوب و درست، داشتن یک برنامه‌ریزی مشخص است. بدون شک هر باشگاهی بخشی برای نظرسنجی از کاربران دارد، که با توجه به آن می‌توانید اطلاعات زیادی را تحلیل، و از آن‌ها استفاده کنید. قرار دادن ستون‌های مختلف کسب امتیاز، جوایز، تخفیفات و… تماماً بر اساس برنامه‌ریزی‌های شما خواهد بود.

کارهایی که قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان باید انجام دهید

· هر آنچه برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان باید بدانید

شروع هر کاری نیاز به کسب اطلاعات کافی و برنامه‌ریزی دقیق دارد. راه اندازی باشگاه مشتریان امر مهم و موثر در افزایش فروش و گسترش کسب و کار شما است، اما پیش از اینکه اقدام به انجام چنین کاری کنید باید اطلاعات کافی از راه‌اندازی باشگاه مشتریان داشته باشید. برای این کار ابتدا به خوبی برندتان را از نظر نوع، محدوده قرارگیری، بزرگی و کوچکی و مشتریانتان را از نظر سن، محدوده فرهنگی، جنسیت و سطح درآمد بررسی کنید. بعد از انجام این کار چون قادر خواهید بود که به راحتی بودجه مورد نیاز را پیش‌بینی، و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای داشتن یک باشگاه مشتریان کارآمد انجام دهید. مجموعه باشگاه مشتریان سامان در تمام این مراحل در کنار شما خواهد بود، فقط کافی است با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

· سوالات متداول

اطلاعات لازم قبل از راه‌اندازی باشگاه مشتریان کدام هستند؟

بررسی کسب و کار از نظر نوع محدوده قرارگیری و بزرگی و کوچکی آن، و بررسی مشتریان از نظر سطح درآمد، سطح فرهنگی، جنسیت و محدوده سنی و برنامه ریزی دقیق به همراه بودجه بندی

آیا همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک در هر محدوده محلی یا کشوری و بین المللی می‌توانند باشگاه مشتریان داشته باشند؟

بله، وجود باشگاه مشتریان هیچ ارتباطی به محدوده و بزرگی کوچکی کسب و کار شما ندارد.

اطلاع از سطح درآمد مشتریان چه تاثیری در راه‌اندازی باشگاه مشتریان دارد؟

با داشتن این اطلاعات شما می‌توانید بخش‌هایی برای تخفیفات ویژه و یا ارائه محصولات مشخص قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا