نقش باشگاه مشتریان در بهبود تجربه ی مشتریان

راه اندازی یک باشگاه مشتریان فرصتی عالی برای شناخت و بهبود تجربه‌­ی مشتریان فراهم می‌­کند. یکی از ابزارهای اساسی در استراتژی بازاریابی برندها، استفاده از باشگاه مشتریان است که به شما این امکان را می‌­دهد که ارتباطات خود را به صورت خودکار و شخصی سازی شده با مشتریان ایجاد کنید و از باشگاه مشتریان برای پاداش دادن و حفظ مشتریان خود در دراز مدت کمک بگیرید.

نقش باشگاه مشتریان در جذب مشتری

باشگاه مشتریان باید نشان دهنده­‌ی برند و ارزش‌­های شرکت شما باشد. با استفاده از استراتژی و محتوای مناسب، روابط قوی‌­تری با مشتری ایجاد کرده و جایگاه خود را در بازار تثبیت می‌­کنید. راه‌­اندازی باشگاه مشتریان نقش بسزایی بر میزان رضایت مشتریان و توسعه‌­ی کسب و کار شما دارد.

تجربه ی مشتری (CX) چیست؟

تجربه‌­ی مشتری یکی از عوامل بسیار مهم در توسعه‌­ی کسب و کارهاست و به شدت در موفقیت آن اثر می‌­گذارد. تجربه‌­ی مشتری به تعاملات و ارتباطات او با سازمان یا برند اشاره دارد که در مدت زمان خاصی آن را تجربه می‌­کند. این تجربیات می­‌تواند شامل تمام تعاملات مشتری با محصول، خدمات، کارکنان برند و… باشد. در صورتی­‌که مشتری از این تعاملات تجربه‌­ی مثبتی داشته باشد، می­‌تواند به مشتری وفادار تبدیل شده و عاملی برای جذب مخاطبان جدید شود.

بهبود تجربه ی مشتریان به کمک باشگاه مشتریان

توجه به نیازها و خواسته­‌های مشتریان به برندها کمک می‌­کند تا رضایت و وفاداری مشتریان را به دست آورده و یک تجربه‌­ی مثبت و خاطره­‌انگیز برای آن‌­ها رقم بزنند.

برای بهبود تجربه‌­ی مشتری به کمک باشگاه مشتریان باید نکاتی را مد نظر قرار داد که به این صورت هستند:

شناخت مشتریان

یکی از وظایف اصلی شما شناخت مشتریان است. برای درک بهتر آن­‌ها باید خود را به جای مشتری قرار دهید. محصولات و خدمات را بررسی کنید و به این فکر کنید که مشتری به چه چیزی ممکن است نیاز داشته باشد. حال نوبت آن رسیده که به کمک باشگاه مشتریان از آن­‌ها بازخورد دریافت کنید. با دریافت نظرات مخاطبان خود می­‌توانید به این دانش برسید چه کسانی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ و انتظارات آن­‌ها از برند شما چیست؟

بهبود رضایت مشتری با باشگاه مشتریان

پشتیبانی چندگانه

با داشتن یک وب­سایت، صفحه‌­ای در شبکه­‌های اجتماعی و یک نرم‌­افزار می‌­توانید با مشتریان خود تعاملی سازنده و پایدار داشته باشید. تمام این ابزارها امکان ارتباط و دسترسی مخاطبان به برند شما را افزایش می­‌دهد. با وجود چند راه ارتباطی، مشتری بهتر می‌­تواند با شما ارتباط برقرار کرده و از پشتیبانی سریع بهره‌­مند شود.

با بهبود تعامل و ارتباط خود با مشتریان می‌­توانید میزان رضایت آن‌­ها را افزایش دهید که هم­چنین باعث افزایش وفاداری مخاطبان نیز خواهد شد.

جمع آوری اطلاعات

مشتریان در راستای خرید و استفاده از خدمات شما، بازخوردهایی ارائه می­‌کنند. برای بهبود تجربه‌­ی مشتریان و توسعه­‌ی کسب و کار خود باید این بازخوردها را جمع‌­آوری کرده و آن­‌ها را به عنوان بانک اطلاعاتی و ایده­‌ها در نظر بگیرید.

استفاده از بازخوردها

با استفاده از نظرات و بازخورد مشتریان در بهبود عملکرد خود می‌­توانید به آن­‌ها نشان دهید که نظر آن‌­ها برای شما محترم است و برای هرکدام ارزش قائل هستید.

حتی می­‌توانید این تغییر عملکرد را به مشتری مربوطه اطلاع دهید و او را نیز در این موفقیت خود سهیم کنید. این‌­کار به مخاطبان حس خوبی می‌­­دهد و احساس نزدیکی بیشتری با برند شما خواهند داشت.

باشگاه مشتریان و نقش آن در بهبود تجربه ی مشتریان

پاسخگویی سریع

با پاسخگویی سریع و محترمانه به نظرات یا حتی شکایات مشتریان، می­‌توانید به بهبود تجربه‌­ی آن‌­ها کمک کنید. از شکایات و نظرات منفی نهراسید و به بهترین و سریع­‌ترین شکل ممکن، در صدد رفع مشکلات و ایرادات کسب و کار خود باشید.

مزایا و پاداش

از نکات مهم داشتن باشگاه مشتریان، ارائه­‌ی مزایا و پاداش­‌های متنوعی به مشتریان است. مشتری در ازای وفاداری به برند شما، معرفی آن به دیگران یا جذب مشتری جدید می‌­تواند از این مزایا بهره­‌مند شود.

مثلا برخی از شرکت­‌های بزرگ، کد معرف در سایت یا نرم‌­افزار خود قرار می‌­دهند که اگر مشتری جدیدی با آن کد خرید کند، به فرد معرف درصدی تخفیف یا محصولات اشانتیون داده می‌­شود.

معمولا مشتریان عاشق این مزایا و پاداش­‌های جذاب هستند و به سرعت برای خرید یا استفاده از خدمات شما ترغیب می‌­شوند. البته باید در نظر داشته باشید که تخفیف و مزایا راه خوبی برای جذب مشتری است در صورتی­‌که محصولات و خدمات با کیفیتی هم ارائه کنید و نسبت به استانداردهای تولید محصول خود نیز حساسیت داشته باشید.

داشتن باشگاه مشتریان و حس رضایت مشتریان

داشتن باشگاه مشتریان و ایجاد حس رضایت مشتری

رضایت و بهبود تجربه­‌ی مشتریان یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش فروش و توسعه­‌ی کسب و کارهاست که از طریق راه‌­اندازی یک باشگاه مشتریان محقق می­‌شود. باشگاه مشتریان باعث ارتباط مستقیم برند شما با مشتری شده و تجربه­‌ای شگفت­‌انگیز برای آن‌­ها رقم می‌­زند که منجر به وفاداری مشتریان به برند و کسب و کار شما خواهد شد. برای دریافت مشاوره­‌ی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با باشگاه مشتریان، می‌­توانید با کارشناسان باشگاه مشتریان سامان در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

تجربه‌­ی مشتری (CX) چیست؟

مجموعه تجربیاتی که مشتری در تعاملات خود با محصول، خدمات، کارکنان کسب و کار و… در مدت زمانی خاص به دست آورده را تجربه­‌ی مشتری می­‌گویند.

چه عواملی در بهبود تجربه­‌ی مشتریان موثر هستند؟

شناخت مشتری، جمع‌­آوری اطلاعات، پشتیبانی چندگانه، پاسخ­گویی سریع و ارائه‌­ی پاداش و مزایا

پاداش و مزایای مشتریان بر چه اساسی تعیین می‌­شود؟

معمولا مشتریان این مزایا را در ازای وفاداری به برند یا جذب مشتری جدید دریافت می‌­کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا