در دنیای پر رقابت صنعت گردشگری، آژانسهای مسافرتی بهتر است برای ایجاد تمایز، حفظ مشتریان و افزایش فروش، باشگاه مشتریان خود را راهاندازی کنند. این باشگاه، به مسافران وفادار مزایایی را ارائه میدهد که میتواند شامل تخفیفها، امتیازات، آفرهای ویژه و… باشد.
مزایای استفاده از باشگاه مشتریان
راهاندازی باشگاه مشتریان برای آژانسهای مسافرتی مزایای زیادی دارد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است:
ارتقاء وفاداری مشتریان
باشگاه مشتریان به آژانسهای مسافرتی کمک میکند تا مشتریان وفادار خود را حفظ کنند. با ارائهی خدمات باکیفیت و انتقال حس ارزشمندی به مسافران خود، مشتریان میزان رضایتمندی بیشتری خواهند داشت و احتمال اینکه دوباره از خدمات آژانس شما استفاده کنند افزایش مییابد.
افزایش فروش
راهاندازی یک باشگاه مشتریان میزان فروش آژانسهای مسافرتی را افزایش میدهد. آژانسهای گردشگری با استفاده از باشگاه مشتریان خود میتوانند مزایا و پاداشهایی برای خرید دوبارهی مسافران در نظر بگیرند و کمپینهای تبلیغاتی و آفرهای ویژهی خود را به آنها اطلاع دهند. بدین ترتیب، مشتریان زیادی برای استفاده از مزایا و خدمات ویژه جذب میشوند و آن را به دیگران نیز معرفی خواهند کرد؛ این امر منجر به جلب مشتریان بیشتر و در نتیجه افزایش فروش خواهد میشود.
جمع آوری اطلاعات
اطلاعات و مشخصات هر مسافر میتواند برای یک آژانس تبدیل به یک پایگاه داده شود که آنها در باشگاه مشتریان خود جمعآوری کنند. اطلاعاتی چون سفرهای داخلی یا خارجی، مشخصات فردی مسافر، تعداد سفرها، نیازها و اولویتهای فرد و… میتوانند به صورت طبقهبندی شده، ذخیره شوند و برای بهبود خدمات، بازاریابی و کمپینهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به کمک این اطلاعات میتوان پیشنهادات آژانس را به صورت شخصیسازی شده به مشتریان ارائه کرد.
تمایز با رقبا
اکنون که آژانسهای گردشگری سیر رقابتی سنگینی را با یکدیگر پشت سر میگذارند، داشتن یک باشگاه مشتریان میتواند مزیت رقابتی ایجاد کند. دریافت مزایا، پاداش و تخفیفات ممکن است هر مسافری را برای خرید و استفاده از خدمات آژانس ترغیب کند و نقطهی تمایز آن آژانس مسافرتی با دیگر رقبا باشد.
توسعه ی برند
راه اندازی یک باشگاه مشتریان موفق به آژانس گردشگری کمک کرده تا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کند. همچنین مشتریان با دریافت مزایا و پاداشهای جذاب، آژانس را به دیگران نیز معرفی میکنند که این باعث جذب مشتریان جدید و توسعهی برند در میان افراد بیشتری میشود.
راه اندازی یک باشگاه مشتریان
برای راهاندازی یک باشگاه مشتریان موفق، باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد که به شرح زیر است:
مشخص کردن هدف
باید هدف خود را از راهاندازی یک باشگاه مشتریان مشخص کنید. به دنبال ارتباط موثر با مشتریان خود هستید؟ برای جذب مخاطبان جدید تلاش میکنید؟ قصد دارید مشتریان خود را به مشتری وفادار تبدیل کنید؟ یا برای بهبود و توسعهی کسب و کار خود قصد دارید تا با استفاده از باشگاه مشتریان اطلاعات جمعآوری کنید؟
تعیین مزایا
مزایایی که قرار است برای مشتریان خود در نظر بگیرید را تعیین کنید. این پاداشها میتواند شامل کد تخفیف، هدیه، خدمات رایگان و… باشد.
برنامه ی جذب مشتری
برنامهی بازاریابی یا کمپینهای تبلیغاتی خود را مشخص کنید. برای اینکار میتوانید از روشهای مختلف تبلیغات استفاده کرده و مشتریان بیشتری را برای برند خود جذب کنید.
تعیین بودجه
برای راهاندازی و بکارگیری باشگاه مشتریان برای آژانس مسافرتی خود باید بودجهای را در نظر بگیرید. هزینهی مدیریت و نگهداری باشگاه مشتریان و هزینهی تبلیغات از جمله مواردی هستند که در بودجهی مدنظر باید لحاظ شوند.
پاداش ها و مزایای مشتریان
با داشتن باشگاه مشتریان آژانس مسافرتی باید برای مشتریان وفادار خود پاداشهایی در نظر بگیرید تا منجر به حس بهتر و جلب اعتماد آنها به برند شما شود. مزایای باشگاه مشتریان باید جذاب و ارزشمند باشد تا مشتریان برای دریافت خدمات و خرید ترغیب شوند. مزایایی که میتوان در باشگاه مشتریان آژانس مسافرتی ارائه داد به این صورت هستند:
- تخفیف ها و پیشنهادات ویژه
یکی از رایجترین مزایای باشگاه مشتریان، ارائهی تخفیف و پیشنهادات خاص به مشتریان است. میتوانید این تخفیفها را روی خدمات آژانس خود لحاظ کنید. ارائهی بلیطهای پرواز چارتری، هتل، تور و سایر خدمات گردشگری از جمله مواردی هستند که میتوان برای آنها تخفیف قائل شد و پیشنهادات خاص را برای مشتریان ویژهی خود در نظر گرفت.
- امتیاز
برخی از آژانسهای مسافرتی برای مسافران خود امتیازاتی در نظر میگیرند. منطبق با سفر و خدماتی که مسافران دریافت میکنند میتوان اطلاعات آن را جمعآوری کرده و یک کارت یا کد مخصوص به مشتری را صادر کنید. با داشتن این کارت مسافر شما میتواند امتیاز خود را در مدت زمانی مشخص ذخیره کرده و آن را یا به صورت پول نقد یا تخفیف خدمات، دریافت کند.
- هدایا و جوایز
میتوانید برای مشتریان خود سیستمی طراحی کنید که بتوانند در ازای خرید، امتیازاتی دریافت کنند و پس از دریافت امتیاز، امکان دریافت هدایا و جوایز ارزشمند داشته باشند. این هدایا میتواند سفر رایگان، بلیط رایگان، تور گردشگری رایگان و سایر خدمات باشد که هر شخص منطبق با امتیازی که دارد از این جوایز بهرهمند خواهد شد.
همچنین این نکته را در نظر بگیرید که باید مزایا و پاداشها را طبق اصول و بودجهی خود برنامه ریزی کرده و در راستای هدف کسب و کارتان آنها را ارائه کنید.
باشگاه مشتریان آژانس مسافرتی، سرمایه ای ارزشمند
صنعت گردشگری یکی از صنایع پر رقابت در جهان است که راهاندازی باشگاه مشتریان میتواند سرمایهای ارزشمند برای آژانسهای مسافرتی باشد و وجه تمایز آنها با سایر رقبا محسوب شود. با ارائهی مزایای مسافرتی ارزشمند به مشتریان، میتوانید وفاداری آنها را ارتقاء دهید و برای توسعهی برند خود در بازار گردشگری تلاش کنید. برای دریافت مشاورهی رایگان در حوزهی باشگاه مشتریان و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان باشگاه مشتریان سامان در ارتباط باشید.
سوالات متداول:
ارتقاء وفاداری مشتریان، افزایش فروش، جمع آوری اطلاعات، تمایز با رقبا و توسعه ی برند
استفاده از باشگاه مشتریان برای آژانسهای مسافرتی چه مزایایی دارد؟
مشخص کردن هدف، تعیین مزایا، برنامهی جذب مشتری و تعیین بودجه
چه نکاتی را در راهاندازی یک باشگاه مشتریان باید در نظر گرفت؟
تخفیفها و پیشنهادات ویژه، امتیاز، هدایا و جوایز
چه پاداشها و مزایایی برای مشتریان باید در نظر گرفت؟