داشتن یک باشگاه مشتریان کارآمد، یکی از بزرگترین خواستههای هر کسب و کاری است. برخی از ویژگیها هستند که باعث افزایش سوددهی و بهتر شدن باشگاه شما میشوند و راهاندازی چنین سازوکاری بدون وجود این نکات، کلی بیهوده و هزینهبر است. اما خصوصیات یک باشگاه مشتریان مناسب و خوب چیست؟
-
سرعت
در اولین گام مشتریان برای اینکه بتوانند به حساب کاربری خودشان در باشگاه وارد شوند، لازم است که ثبت نام کنند. این مرحله باید جذاب و آسان باشد تا مشتری از ورود به آن منصرف نشود. همچنین وجود زیرساختهای مناسب برای ارسال پیامک تایید و ورود به بخشهای مختلف در پنل، سرفت و رضایت کاربران را افزایش میدهد.
-
محیط کاربری آسان
کاربران باید بتوانند به راحتی به خدماتی که در باشگاه مشتریان برای آنها تهیه شده است، دسترسی داشته باشند. مثلاً اگر به مشتری بن تخفیف ارائه میدهید باید اعمال آن نیز با دشواری همراه نباشد. در خصوصیات یک باشگاه خوب، دسترسی به امکانات و مزایای باشگاه در حالی که امکانات بسیار زیادی وجود دارد، آسان است و باعث ایجاد حس رضایت در خریداران میشود.
-
مشاهده امتیازات
بر اساس استراتژی کسب و کار شما، ممکن است که بخواهید سیستم امتیاز دهی در باشگاه مشتریانتان پیاده کنید. البته روشهای دیگری نیز برای طبقهبندی وجود دارد. در هر صورت کاربران باید بتوانند به آسانی امتیازات خود را مشاهده کنند و برای خرج آن برنامهریزی داشته باشند. دسترسی آسان به بخش امتیازگیری و خرج امتیازات و خرید کوپنهای مورد استفاده، باعث ایجاد حس خوب رضایتمندی در مشتریان میشود. حتی میتوانید این صفحه را با تصاویر جذاب و یا مسابقات یا بازیها مشتریان به کسب امتیازات بیشتر تشویق کنید، این ارزش و احترامی که شما برای آنها قائل هستید را نشان میدهد، بنابراین از ایجاد طرحهای زیبا غافل نشوید، مثلاً در باشگاه مشتریان سامان در صورتی که صاحبان مشاغل درخواست کنند امکان وجود طراحیهای اختصاصی برای آنها وجود دارد.
-
سیستم تقسیمبندی امتیازات
در باشگاههای مشتریان حرفهای چند روش مختلف برای امتیازگیری و خرج آنها وجود دارد، ممکن است که مشتریان در طی زمانهای مختلف امتیازات را دریافت کرده باشند و بخواهند با مجموع آنها به یکباره و یا در چند نوبت، اقدام به خرید کنند. پس وجود محیطی که در آن تمام گزارشات امتیازات وجود داشته باشد، بسیار ضروری است. یکی دیگر از مزیتهای این تاریخچهها، یادآوری و ایجاد حس ترغیب به خرید در مشتریان است. میل به خرج کردن این امتیازات در آنها باعث میشود که برای خرید مجدد نزد شما بازگردند. با قرار دادن چنین سازوکاری آنها را به شرکت در نظرسنجیها عضویت در کانالها و یا تبلیغ شما به دیگر افراد ترغیب کنید.
-
مصرف امتیازات
یکی دیگر از خصوصیات یک باشگاه مشتریان مناسب و کارآمد، امکان استفاده از امتیازها برای تهیه هدایای ارزشمند است. سلیقه مشتریان با یکدیگر متفاوت دارد و هر کسی از برخی از محصولات استفاده میکند، بنابراین اگر شما کد تخفیف ارائه میکنیم بهتر است که محصولات متنوعی برای استفاده از آن وجود داشته باشد. فراموش نکنید که قرار دادن محصولات بیارزش نه تنها باعث پیشرفت شما نمیشود بلکه اعتماد وحس امنیت مشتریان را از بین میبرد.
-
ساماندهی
یکی از بزرگترین مزایای باشگاه مشتریان، امکان شناسایی نیازهای مشتریان است. برای این کار شما احتیاج به ایجاد یک ساز و کار نظرسنجی و یا وجود کارشناسانی برای تحلیل دقیق دادهها دارید. بدون شک بررسی کردن تمام مشتریان و ارائه خدمات به آنها یک به یک کار بسیار دشواری است، بنابراین میتوانید با قرار دادن فرمهای نظرسنجی متوجه شوید که در چه بازههای سنی قرار دارند و علاقمندی آنها به کدام محصولات بیشتر است. از خصوصیات یک باشگاه مشتریان خوب، توجه به توسعه بازار کسب و کار شما از این طریق کمک است. فراموش نکنید که حفظ مشتریان فعلی از به دست آوردن مشتریان جدید اهمیت بیشتری دارد.
-
مدیریت
صاحبان کسب و کارها باید بتوانند به راحتی باشگاه مشتریان خودشون را مدیریت کنند. برای این کار وجود پنلهای مدیریت و ارائه آمارها بسیار اثرگذار است. مدیران از این طریق میتوانند نظرات پیشنهادات و انتقادات مشتریان را ببینند و از آن استفاده کنند.
-
سیستم پیامکی
برخی از باشگاههای مشتریان امکان ارسال پیامکهای انبوه برای مشتریان را فراهم میکند، البته در برخی موارد قابلیت پاسخگویی خودکار به پیامکها، ارسال پیامکهای انبوه و یا حتی ردیابی تماسها نیز وجود دارد.
-
دادههای مشتریان
باشگاه مشتریانی که خدمات خوبی ارائه کند باید قابلیت ثبت اطلاعات مشتریان و تاریخچه خرید و ارسال آنها را نیز داشته باشد.
-
وجود برنامهریزی و استراتژی مشخص
اگر بخواهید که باشگاه مشتریان اثرگذاری داشته باشید باید پیش از اقدام به راهاندازی ، با متخصصان صحبت کنید و هدف و برنامهریزی دقیقی برای آن معین کنید. اهداف شما میتواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشند.
-
طبقه بندی مشتریان
گروههای مختلفی از مشتریان وجود دارند که ممکن است دائم، جدید و یا وفادار باشند. شما باید برای هر یک از این دستهها خدمات مشخصی را ارائه کنید و مزایای مشخصی داشته باشند.
-
ایجاد راههای ارتباطی
وجود ارتباطات دائمی مستقیم و غیر مستقیم با مشتریان بسیار مهم است، مشتریان باید به راحتی بتوانند سوالات و نظرات خودشان را مطرح کنند.
-
وجود استراتژیهای مناسب
مشتریهای شما باید بدانند که ارتباط شما با آنها تنها بر اساس منافع مادی نیست، برقراری یک استراتژی مناسب میتوانید ارزشها و اهداف خودتان را به مشتریان نشان دهید و رابطه عاطفی خوبی ایجاد کنید
-
قانونمندی
یکی از ویژگیهای بسیار مهم برای باشگاه مشتریان وجود مقررات در آن است. بدون شک همه مشتریان شما عضو باشگاهتان نمیشوند، بنابراین باید مقررات خاصی وجود داشته باشد که تنها دستههای خاصی از افراد بتوانند از این مزایای افزوده بهره ببرند.
بهترین باشگاه مشتریان
قبل از اینکه اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان کنید، خوب است که خصوصیات یک باشگاه مشتریان خوب و مناسب را بشناسید. پیش از هر چیز یک هدف و استراتژی مشخص داشته باشید، سپس باید پل ارتباطی مناسب و امکان دسترسی مدیریتی و تحلیل آمارها، طبقه بندی مناسب، قانونمندی، ساماندهی و امور امتیاز گیری و خرج امتیازات را نیز اجرا کنید. باشگاه مشتریان سامان با ارائه تمام این خدمات شما را در توسعه کسب و کارتان همراهی میکند.
سوالات متداول
خصوصیات یک باشگاه مشتریان کارامد کدام هستند؟
یک هدف و استراتژی مشخص داشته باشید، سپس باید پل ارتباطی مناسب و امکان دسترسی مدیریتی و تحلیل آمارها، طبقه بندی مناسب، قانونمندی، ساماندهی و امور امتیاز گیری و خرج امتیازات
چرا ساماندهی و تحلیل دادهها مهم است؟
برای اینکه یک کسب و کار از روند پیشرفت خود مطمئن شود و بداند که باشگاه مشتریانش در مسیر درستی قرار دارد باید آمارها را تحلیل کند.
باشگاههای مشتریان باید چه امکاناتی را درباره امتیازات لحاظ کنند؟
طراحی مناسب سیستم گرفتن امتیازات و قرار دادن محصولات مناسب برای خرج آنها تماما دارای اهمیت هستند.