استراتژی های جذب و نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان

به کارگیری استراتژی‌های جذب و نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان به طرز بسیار موثری باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود. همانطور که جذب مشتریان جدید اهمیت دارد، نگهداشت مشتریان قدیمی نیز تغییرات بزرگی در کسب و کار شما ایجاد می‌کند. تمام کارآفرینان و بنیانگذاران و تیم‌های استارتاپی باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای جذب و نگهداری مشتریان داشته باشند.

منظور از نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان چیست؟

منظور از نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان چیست؟

کارشناسان مارکتینگ و مدیران کسب و کار تلاش زیادی برای جذب مشتریان انجام می‌دهند. اما بسیار مهم است که مشتریان در کنار شما بمانند. اهمیت این موضوع زمانی روشن می‌شود که مشتریان وفادار تبلیغات برای شما را آغاز کنند. پس بهتر است که در ابتدا همه چیز را درباره نگهداری مشتریان بدانید.  برای این کار باید تجربیات و خاطرات خوبی برای آن‌ها باقی بگذارید. احساس ارزشمندی باعث ایجاد وفاداری در مشتریان می‌گردد.

روش‌های ایجاد وفاداری در مشتریان

استراتژی های نگهداری مشتریان در باشگاه  مشتریان راه حل‌هایی به جز افزایش کیفیت و کاهش قیمت است. اگر بخواهید دائماً قیمت‌ها را برای افزایش رضایتمندی مشتریان کاهش دهید، در نهایت به کسب و کار شما آسیب خواهد رسید. پس این روش مناسب نیست. مدیرانی که تجربه راه‌اندازی باشگاه مشتریان دارند، برای زمان و سرعت توسعه کسب و کار خودشان اهمیت زیاد قائل می‌شوند. شما می‌توانید چندین روش مختلف را در طول زمان تست کنید. سپس برای شما روشن می‌شود که آیا آن روش تاثیر مد نظر شما را دارد؟ چنین کاری زمان و هزینه زیادی از شما می‌گیرد.  اما به کارگیری چند روش مختلف و مطمئن به شکل همزمان، تاثیر بسیار بهتری خواهد گذاشت.

اصلاح اقدامات پیشین

این روش هم در جذب مشتریان و هم نگهداری مشتریان بسیار اثربخش است. شما به عنوان یک مدیر کسب و کار یا استراتژیست باید به خوبی معیارهای ریزش مشتری را ردیابی و تحلیل کنید. این کار نیز تا زمانی که به سیستم آماری دسترسی نداشته باشید، امکان‌پذیر نیست. اما باشگاه مشتریان ساز و کاری برای شما ایجاد می‌کند تا بتوانید تمام انتقادات و نارضایتی‌ها را دسته‌بندی کنید. حتی این سیستم امکان برقراری ارتباط با مشتریان از دست رفته را نیز برای شما مهیا می‌کند. با در دست داشتن اطلاعات کامل و تحلیل آن‌ها، می‌توانید برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

اصلاح اقدامات پیشین

حلقه بازخورد مشتری

جمع آوری اطلاعات مشتریان برای اصلاح اقدامات گذشته کار چندان آسانی نیست. چنانچه گفته شد باشگاه مشتریان در این حالت کمک زیادی به شما می‌کند. از نقطه ورود مشتری به باشگاه اطلاعاتی مانند شماره تماس یا ایمیل او در دسترس شما قرار می‌گیرد.  پس از هر خرید می‌توانید با سوالاتی کوتاه، نظر او را بپرسید. بزرگترین مزیت باشگاه مشتریان این است که بازخوردهای مشتری بی پاسخ نخواهد ماند. در اصل شما باید به طور منظم این نظرات را پاسخ دهید. این‌گونه ارتباطی دو طرفه با مشتریان خود ایجاد می‌کنید. تحلیل تمام این نظرسنجی‌ها و اطلاعات و به اشتراک گذاری آن با بخش‌های مختلف سازمان، دیدگاه‌های جدیدی را برای کسب و کار شما به وجود می‌آورد.

تقویم ارتباط با مشتری

هر برندی که در ذهن مشتری ماندگار شود، در میان رقبا پیروز می‌شود. در برقراری ارتباط با مشتریان فعال باشید. اگر مدت زمان زیادی است که با خدمات شما ارتباطی ندارند، با ارسال یک پیامک ارتباط جدیدی را آغاز کنید. تقویم محتوایی به شکل نمودار ارائه می‌شود. این تقویم، استراتژی جذب و نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان بسیار کاملی است. زیرا ارسال پیامک تخفیف یا کد معرفی باعث ترغیب او به خرید مجدد یا تبلیغات دهان به دهان می‌شود.  این کار به نوعی ریتنشن مارکتینگ نیز محسوب می‌شود. یعنی شما پس از خرید مشتری با آن‌ها تعامل ایجاد می‌کنید تا به سوی شما بازگردند.

شخصی سازی مشتریان

با جذب مشتریان جدید، دو مسئله بسیار مهم برای کسب و کارها به وجود می‌آید‌. اولاً شما به نیروهای بیشتری برای نگهداری مشتریان  نیاز خواهید داشت. دوما استخدام افراد جدید و سیستم‌های بیشتر با هزینه همراه است. در این مرحله به کارگیری استراتژی‌های نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان خودشان را نشان می‌دهند‌. باشگاه مشتریان جعبه ابزاری از تمام خدمات مورد نیاز برای هر کسب و کاری است. به این صورت که شما می‌توانید به جای استخدام چند نفر برای بخش‌های مختلف فقط از یک بستر استفاده کنید. این امور مانند ثبت مشتریان، نظرسنجی، ایجاد ارتباط، تحلیل آمارها و… به تخصص نیاز دارند. اما در باشگاه مشتریان شما قادر هستید با یک کلیک، به هر بخشی دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان طبقه‌بندی مشتریان بر اساس آمارها به صورت خودکار در باشگاه‌ها وجود دارد.

شناخت مخاطب

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان، شناخت دقیق پرسونای مخاطب است. البته این موضوع در تمام مراحل راه‌اندازی و پشتیبانی باید با دقت انجام شود. با شناخت مخاطب می‌توانید نیازهای او را با دقت و سرعت بیشتری برطرف کنید. نتیجه این کار پیشی گرفتن از رقبا و افزایش علاقمندی مشتریان است. افزایش محبوبیت شما نزد مشتریان، باعث ایجاد روند صعودی در وفاداری و نرخ بازگشت سرمایه خواهد شد.

شناخت مخاطب

بهترین روش‌های حفظ و جذب مشتریان

همه کسب و کارها به دنبال استراتژی‌های جذب و حفظ مشتریان در باشگاه مشتریان هستند. چرا که این روش‌ها باعث افزایش سودآوری و محبوبیت برند می‌شوند. راه‌های بسیار زیادی برای این کار از سوی کارشناسان ارائه شده است. اما تست و به کارگیری تمام آن‌ها زمان و هزینه زیادی از شما می‌گیرد. بنابراین بهتر است که از چند روش متداول و قطعی استفاده کنید. البته در انجام این کار باید منظم باشید. این استراتژی‌ها شامل ایجاد ارتباط با مشتری، حلقه مشتریان، شناخت دقیق مخاطب، ایجاد تقویم ارتباطی و … می‌گردد. مجموعه باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه شما را در توسعه کسب و کارتان همراهی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش‌های حفظ و جذب مشتریان کدام هستند؟

اصلاح اقدامات پیشین، ایجاد حلقه بازخورد، ایجاد تقویم ارتباطی، شخصی‌سازی مشتریان، شناخت مخاطبین.

چرا باید از استراتژی‌های جذب و نگهداری مشتریان در باشگاه مشتریان استفاده کنیم؟

زیرا به کارگیری روش‌های جذب و حفظ مشتریان به صورت تک تک زمان و هزینه بر است.

اصلاح اقدامات پیشین از چه طریقی در کسب و کارها انجام می‌شود؟

باید با تحلیل آمارها برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهید. آمارها نیز در باشگاه مشتریان به راحت‌ترین شیوه ممکن در دسترسی شما هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا