با رشد کسب و کار و افزایش تعداد مشتریان، حفظ مشتری و برقراری ارتباط با آنها به شیوه ی سنتی کاملا مشکل خواهد بود. نرم افزار CRM، استراتژی جامع کسب وکار و بازاریابی است که فرایندها و تمام فعالیتهای کسب و کار را بر پایه رضایت مشتری بنا میکند و به شما کمک میکند که روابط خود را با مشتریان بهبود ببخشید.
CRM چیست و چرا اهمیت دارد؟
سیستم CRM ابزاری حیاتی در مدیریت کسب و کارهاست که با بهبود ارتباطات، تحلیل داده ها و استفاده هوشمندانه از اطلاعات، به شما کمک میکند که با مشتریان خود ارتباط عمیق تر و هوشمندانه تری برقرار کنید. به کمک این سیستم شما میتوانید با هزینه های کمتر مشتریان را جذب و آنها را تبدیل به مشتریهای وفادار خود کنید. اخیرا تحقیقاتی انجام شده که نشان میدهد CRM میتواند 23% هزینه ی تبلیغات را کاهش داده و میزان فروش را تا 29% تقویت کند. به بیان ساده تر، این سیستم در حین کاهش دادن هزینه های شما، سود شما را افزایش خواهد داد.
نقش CRM در بهبود ارتباط با مشتریان
این سیستم با قابلیتهای متنوع میتواند ارتباط کسب و کارها با مشتریان را بهبود دهد که برخی از این موارد به شرح زیر است:
· شناخت بهتر مشتری
برخلاف سیستمهای قدیمی، CRM تمام اطلاعات مشتریان شما را جمع آوری کرده و در یک بستر واحد ذخیره میکند. نمایندگان فروش باید تمام اطلاعات مشتری را در این سیستم ثبت کنند که این اطلاعات بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت است. برخی از این اطلاعات میتواند نام، جنسیت، تاریخ تولد، محل سکونت، آدرس ایمیل، کد پستی، تلفن، شغل و… باشد که باید در سی آر ام ثبت شوند.
علاوه بر اطلاعات شخصی مشتریان، سابقهی خرید، علاقه مندی ها و تاریخچه ی تعاملات آنها نیز هر یک در پرونده های مجزا ذخیره میشوند. در این حالت شما میتوانید به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و با مطالعه ی اطلاعات و شناخت مشتری، خدمات خود را ارائه کنید.
· دسته بندی مشتریان
به کمک CRM میتوانید مشتریهای خود را طبق اطلاعات خرید، علاقه مندی ها و میزان خرید آنها طبقه بندی کنید. دسته بندی کردن مشتریان بالقوه و بالفعل مزیتهای زیادی در بر دارد که یکی از آنها کاهش هزینه و وقت شما خواهد بود.
با این کار شما بازار هدف خود را بهتر می شناسید و کمپین های تبلیغاتی خود را متناسب با مشتریان هدف برنامه ریزی میکنید که این اتفاق ریسک و هزینهی تبلیغات شما را به شدت کاهش میدهد.
· حفظ مشتری
بهبود روابط با مشتریان باعث میشود که میزان رضایت آنها افزایش پیدا کند. با نرم افزار CRM روند پیگیری مشتری توسط کارشناسان مجموعه به بهترین شکل ممکن و به موقع انجام میشود. به کمک این قابلیت میتوانید میزان وفاداری مشتریان را افزایش دهید و برای این مشتریهای وفادار هر ساله امتیازاتی قائل شوید.همچنین با اطلاعاتی که شما از مشتریان ذخیره دارید، میتوانید در هر زمان ارتباطی صمیمانه با آنها برقرار کنید طوری که مشتری حس کند شما او را به خاطر دارید. این امر سبب جلب اعتماد و وفاداری مشتری خواهد شد.بهتر است نقش CRM در افزایش وفاداری مشتریان را جدی بگیرید.
· پیش بینی نیازها
وقتی که به کمک CRM تعاملات و اطلاعات مشتریان را به طور دقیق ثبت میکنید، کاملا متوجه سلیقه و علاقه مندیهای آنها خواهید شد. مثلا می بینید که در ماههایی از سال مشتریان تمایل به خرید رنگ خاصی دارند و یا افراد جوان ممکن است طرح خاصی از محصول شما را بپسندند. در این حالت شما میتوانید به طور دقیق بازار هدف خود را پیش بینی کنید و مطابق با تحلیل هایی که تیم فروش شما انجام دادهاند به مشتریان خود خدمات ارائه دهید.
· تسریع و بهبود روابط با مشتریان
عدم تعلل در پاسخگویی به مشتری یکی از نشانه های حرفهای بودن است، علاوه براین اگر نتوانید در لحظه باعث جلب رضایت مشتری شوید، او به سراغ شرکت دیگری خواهد رفت. به همین خاطر هر چه سرعت پاسخگویی شما به مشتریان بالاتر باشد، موفقتر خواهید بود.
سیستم CRM در این راستا می تواند کمک بزرگی به کسب و کار شما بکند. معمولا بیشتر مشتریان سوالات رایجی دارند که این سیستم می تواند پاسخهای رایج را به صورت اتوماتیک از طریق پیامک و یا ایمیل ارسال کند. همچنین می تواند ارسال پیامک های ثبت، آماده سازی و تحویل سفارش را به صورت خودکار انجام دهد.
· شخصی سازی ارتباطات
به کمک اطلاعات و داده های مشتریان CRM نحوهی ارتباط شما با مشتری را به صورت شخصی سازی شده پیش خواهد برد. به این صورت که پیامها، ایمیلها و نحوهی پاسخگویی به مشتری به صورتی است که انگار شما و کارشناس مربوطه او را کاملا میشناسید.
بهبود همکاری درون سازمانی
با استفاده از نرم افزار CRM شما نه تنها روابط خود را با مشتریان مدیریت می کنید، بلکه باعث بهبود ارتباطات درون شرکتی نیز خواهید شد. کارشناسان شما با استفاده از یک سیستم مدیریتی به مشتریان پاسخ میدهند، پیام ارسال میکنند و اطلاعات آنها را مورد بررسی قرار میدهند. این امر سبب انسجام همکاری و افزایش بهره وری سیستم کسب و کار شما خواهد شد.
روابط با مشتریان اولویت هر کسب و کار است
جلب و حفظ مشتری وفادار بسیار مهمتر از فروش است. اگر شما ارزشمندترین محصول را هم داشته باشید ولی نتوانید یک مشتری وفادار جذب کنید، محصول شما ارزشی نخواهد داشت. به همین دلیل است که تقریبا 70% کسب و کارهای دنیا روی سیستم CRM سرمایه گذاری میکنند تا روابط خود را با مشتریان حفظ کنند، با هر یک به صورت شخصی سازی شده در ارتباط باشند و مطابق با نیاز آنها بازاریابی کنند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد CRM و شیوه ی کارکرد این سیستم، میتوانید با کارشناسان باشگاه مشتریان سامان در ارتباط باشید و مطابق با کسب وکار خود مشاوره دریافت کنید.
سوالات متداول
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است که نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود روابط با مشتریان و درک نیازهای آنها دارد.
سیستم CRM به شما این امکان را میدهد که اطلاعات شخصی، تعاملات، علاقهمندیها و نیازهای مشتریان خود را در یک بستر واحد ذخیره کنید و با تحلیل و بررسی این اطلاعات نیازهای مشتری را پیشبینی کرده و خدمات ارائه کنید.
شناخت بهتر مشتری، دسته بندی مشتریان، حفظ مشتری و ایجاد وفاداری، پیش بینی نیازهای آنها، تسریع و بهبود در پاسخگویی به مشتریان و شخصی سازی ارتباطات
CRM چیست؟
چرا باید از CRM استفاده کرد؟
نقش CRM در بهبود روابط مشتریان چیست؟