نبایدهای باشگاه مشتریان

راه اندازی باشگاه مشتریان به توسعه کسب و کار شما و افزایش وفاداری مشتریانتان کمک می‌کند، داشتن چنین سازوکاری نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و رعایت برخی از اصول را دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. برخی از نکات هستند که از نبایدهای باشگاه مشتریان محسوب می‌شوند و صاحبان مشاغل باید تلاش کنند تا از بروز آن‌ها جلوگیری کنند.

سیستم امتیاز دهی اشتباه

سیستم امتیاز دهی اشتباه

در واقع اساس باشگاه مشتریان بر سیستم امتیاز دهی آن است، چرا که مشتریان برای کسب این امتیازات و تخفیفات‌ها است که مشتاق به خرید مجدد از شما می‌شوند و تبلیغات شما را برای دیگران نیز انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر سیستم امتیازدهی شما در هر یک از مراحل اشتباه داشته باشد، ممکن است که ساز و کار باشگاه شما را کاملاً زیر سوال ببرد. نکاتی که باید به آن توجه کنید به شرح زیر هستند:

• طراحی مناسب

طراحی باشگاه مشتریان شما نباید به گونه‌ای باشد که مشتریان نتوانند ارتباط برقرار کنند. استفاده از رنگ‌های نامناسب در ظاهر و یا طراحی‌های خسته کننده، باعث ضرر می‌شوند. بهتر است که انجام این کار را بر اساس روانشناسی رنگ‌ها انجام دهید.

• سیستم کسب امتیاز

مشتریان باید بتوانند به راحتی به بخش دریافت امتیازات دسترسی داشته باشند. وجود تاریخچه امتیازات کسب شده بر اساس هر خرید یا تراکنش نیز، بسیار مهم است.

• سیستم خرج امتیاز

یکی از نبایدهای باشگاه مشتریان که ممکن است باعث فروکش کردن هیجان مشتریان شود، اجبار آن‌ها به خرج کردن تمام امتیازات به صورت یکجا است. بهتر است که این قضیه را بر عهده مشتریان بگذارید تا بتوانند بر اساس نیاز خودشان تمام امتیازات یا بخشی از آن را برای خریدشان استفاده کنند.

• تنوع محصولات

برای مشتریان حق انتخاب بیشتری در انتخاب جایزه و استفاده از امتیازات قرار دهید تا مشتریان ترغیب به کسب امتیازات بیشتر شوند.

• استفاده از سیاست‌های یکسان

کسب و کارهای موفق برای تمام گروه‌ها از یک استراتژی استفاده نمی‌کنند. شما باید بتوانید مشتریانتان را به مراجعه مجدد و تبلیغ شما به دیگران، ترغیب کنید تا مشتری شما به مشتری وفادار تبدیل شود. متداول‌ترین روش مشتریان در 3 گروه مختلف است که برای هرگروه باید خدمات، قوانین و امتیازاتی را در نظر بگیرید.

کارهایی که نباید در هنگام راه اندازی باشگاه مشتریان انجام داد

پیچیدگی سیستم

یکی از معایبی که باعث خستگی و به تعویق انداختن استفاده از باشگاه مشتریان شما می‌شود، پیچیدگی آن است. باشگاه مشتریان نباید سیستم پیچیده‌ای داشته باشد؛ این موضوع هم شامل مشتریان و هم شامل مدیریت است. مدیران برند باید بتوانند به آسانی به نظرات انتقادات و پیشنهادات و آمارها و تحلیل‌های سیستم و تمام خریدها و تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند، همچنین مشتری‌ها نیز باید بتوانند به راحتی به هر بخش مورد نظر مثلاً سیستم کسب امتیازات، خرج امتیازات، خریدهای جداگانه و کسب کدهای تخفیف دسترسی پیدا کنند.

اجرای ضعیف باشگاه مشتریان

اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌ریزی مشخصی ندارید و فقط قصدتان ایجاد یک باشگاه مشتریان است، بهتر است از این کار صرف نظر کنید. یکی از مهمترین نبایدهای باشگاه مشتریان در مجموعه سامان، اجرای پرقدرت خواسته‌های شما و ایجاد یک باشگاه هدفمند است. باشگاه مشتریان بخش مهمی از کسب و کار شما را تشکیل می‌دهد که می‌تواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد بنابراین باید تمام ایده‌ها با کیفیت بالا اجرا شوند، وظف در هر یک از این بخش‌ها ممکن است باعث ایجاد ضرر برای شما شود.

عدم وجود داده‌های تحلیل پذیر

آمار و داده‌ها به قدری برای کسب و کارها اهمیت دارند که اگر شما بدون تحلیل از آن‌ها رد شوید، در واقع انگار که هیچ کاری انجام نداده‌اید. مدیران موفق باشگاه مشتریان برند خودشان را بررسی می‌کنند تا تمام نواقص و نقاط قوت آن مشخص شود تا در صورت نیاز با ایجاد تغییرات بسیار کوچک، کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید.

اقدام بدون برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی مشخص انجام شود، به احتمال زیاد به شکست می‌انجامد. شما نباید بدون برنامه‌ریزی و داشتن یک هدف مشخص و تعیین کردن تمام موارد مورد نیاز در گام اول، اقدام به ایجاد باشگاه مشتریان کنید‌.

عدم وجود پل ارتباطی مناسب

شما زمانی متوجه اهمیت وجود پل ارتباطی آنلاین و آفلاین با مشتریان خوب در باشگاه مشتریان می‌شوید که و حتی برای یک بار به سراغ انتقادات و پیشنهادات بروید و آنها را بر اساس اولویت در کسب و کارتان پیاده کنید. هیچ برندی نباید در باشگاه مشتریان خود از وجود نظرسنجی صرف نظر کند.

عدم وجود پل ارتباطی مناسب در باشگاه مشتریان

کارهایی که نباید در هنگام راه‌اندازی باشگاه مشتریان انجام دهید

بدون شک هر کسب و کاری که قصد ایجاد باشگاه مشتریان دارد، از مزایا و خصوصیاتی چنین ساز و کاری باید داشته باشد مطلع است. اما بیشتر افراد توجه به موانع و نبایدهای باشگاه مشتریان را فراموش می‌کنند. شما باید به اجرای پرقدرت باشگاه مشتریان، ایجاد داده‌هایی که تحلیل پذیر باشند، سادگی سیستم و سیاست‌های امتیازی و وجود برنامه و طبقه بندی مناسب توجه لازم را داشته باشید. باشگاه مشتریان سامان در کنار ما به بهترین شکل ممکن خدمات باشگاه مشتریان را ارائه می‌دهد، فقط کافی است با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

نبایدهای باشگاه مشتریان کدام هستند؟

سیاست‌های نامناسب مربوط به امتیاز دهی، پیچیدگی سیستم، عدم ایجاد داده‌های تحلیل پذیر، اجرای ضعیف، عدم طبقه‌بندی، بی‌برنامگی

به چه مواردی در سیستم امتیاز دهی باید توجه کرد؟

طراحی مناسب و ساده، سیستم کسب امتیاز، سیستم خرج امتیاز، تنوع محصولات

چرا نباید بدون برنامه‌ریزی اقدام به ایجاد باشگاه مشتریان کنید؟

چرا که عدم وجود استراتژی و هدف مشخص باعث می‌شود که شما دچار سردرگمی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا