اهداف باشگاه مشتریان | مهم ترین دلایل برای داشتن باشگاه مشتریان

بدون شک تمام کسب و کارهایی که اقدام به راه‌اندازی باشگاه مشتریان می‌کنند، به دنبال اهداف مشترکی هستند، که در نهایت باعث افزایش اعتبار و کسب مزیت‌ برای صاحبان مشاغل می‌شود. اگر شما آگاهی‌های لازم درباره لزوم راه‌اندازی چنین باشگاهی را دارید، در حال حاضر باید لیستی از اهداف باشگاه مشتریانتان تهیه کنید تا بتوانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و تحلیل نیازها، خدمات بهتر و سودمندی ارائه کنید.

اهداف باشگاه مشتریان

ایجاد ارتباط موثر با مشتریان

اصلی‌ترین هدف از افتتاح باشگاه مشتریان، ایجاد یک پل ارتباطی مفید و دائمی با مشتریان است، تا شما بتوانید با تحلیل و بررسی نظرات، نیازهای آن‌ها را در زمان مناسب تامین کنید.

به دست آوردن مشتریان جدید

همه کسب و کارها علاقمند به جذب مشتریان جدید و بیشتر هستند، هرچند که حفظ مشتریان قدیمی و افزایش وفاداری آن‌ها هزینه‌های کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد، اما با ایجاد یک سری از تکنیک‌ها از طریق باشگاه مشتریان شما قادر خواهید بود هر دوی این اهداف را به صورت همزمان پیش ببرید. معمولاً مشتریان قدیمی اگر از محصول خاصی از فروشگاه یا خدماتی از خدمات ارائه شده شما، رضایت داشته باشند، به صورت غیر مستقیم و با نقل دهانی برندتان را به دیگران نیز معرفی می‌کنند، حال اگر شما در باشگاه مشتریان خود سیستمی برای ارائه پورسانت معرفی قرار دهید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ یا فرض کنید شما به تمام مشتریان قدیمیتان کارت‌های تبلیغی هدیه می‌دهید که با ارائه آن دوستانشان می‌توانند از تخفیفات استفاده کنند، در بدترین حالت اسم برند شما به گوش آن‌ها خواهد خورد و در زمانی نه چندان دور به صف به مشتریان شما خواهند پیوست.

وفادارسازی مشتریان

مشاغل چگونه می‌توانند مشتریان قدیمی خودشان را وفادار کنند؟ یکی از اهداف باشگاه مشتریان همین است که شما بتوانید با جلب رضایت و اعتماد افرادی که از خدمات شما استفاده می‌کنند، آن‌ها را به خریداران دائمی و سفیران برندتان تبدیل کنید. بدون شک کیفیت محصولات یا ارائه خدمات اولین شرطی است که باعث جلب نظر افراد می‌شود اما علاوه بر این با سطح‌بندی مشتریان و اختصاصی کردن ارائه کالاهای مختلف در پنل کاربری باشگاه، هیجان مراجعه مجدد به به شما در مشتریان افزایش پیدا می‌کند. شما باید از طریق راه‌اندازی سیستم‌های تخفیفی برای کسانی که در سطح‌های مختلف خرید قرار دارند، ارائه پاداش به آن‌ها و یا قرعه‌کشی‌های مختلف برای خودتان اعتبار جلب کنید. یکی از روش‌های سطح‌بندی مشتریان بر اساس زیر است:

  • سیستم امتیاز دهی:

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای وفادارسازی مشتریان راه اندازی سازوکاری است که به آنها با هر خرید امتیاز بدهد. با جمع آوری این امتیازها و رسیدن حد آنها به تعداد مشخصی می‌توانند با مراجعه به بخش پاداش‌ها از تخفیفات، خرید رایگان یا ارائه هدایا بهره‌مند شوند.

  • سیستم پولی:

این سیستم بیشتر برای مشتریان وی‌آی‌پی قابل ارائه است، که آن‌ها با پرداختن مبلغ مشخصی و یا خرید به یک اندازه از پیش تعیین شده، می‌توانند به خدمات خاصی دسترسی داشته باشند.

  • سیستم ایجاد ارزش:

یکی از بهترین راه‌هایی که شما می‌توانید از طریق آن اعتماد مشتریان را جذب کنید، استفاده از دغدغه‌های اجتماعی آن‌ها است؛ اصلاً می‌توانید با آنها اعلام کنید که درصدی از سود خرید آنها صرف خدمات اجتماعی مانند ارائه به خیریه‌ها و یا … خواهد شد.

  • سیستم قرعه کشی:

در این سیستم شما می‌توانید تمام مشتریان یا برخی از مشتریان که حد نصاب امتیاز یا خرید پولی خاصی را دارند در لیست قرعه کشی قرار دهید.

  • سیستم مبتنی بر بازی:

ایجاد روحیه شاد یکی از اهداف باشگاه مشتریان است که باعث می‌شود افراد ذهنیت مثبتی نسبت به برند شما داشته باشند.

  • سیستم‌های سطح‌بندی شده:

بر اساس این سیستم شما می‌توانید مشتریان را با امتیازات یا هزینه‌های خریدشان درصدهای مختلف رنگی یا حروفی مانند طلایی نقره‌ای و غیره دسته‌بندی کنید، و خدمات مشخصی را برای هر کسی که به سطح‌های مختلف دست پیدا می‌کند ارائه دهید.

مزایای داشتن باشگاه مشتریان

گسترش کسب و کار

با قرار دادن فرم‌های ثبت نام برای ورود به باشگاه مشتریان یا ارائه نطرسنجی‌ها شما یک سیستم جامع از اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل کسب و کارتان خواهید داشت. از این طریق شما می‌توانید متوجه شوید که مناسب‌ترین زمان خرید برای مشتریان چه زمانی است؟ محدوده سنی در چه بازه‌ای قرار دارد؟ بیشترین نیاز آن‌ها چیست؟ چه محصولاتی محبوبیت بیشتری دارند؟ و بسیاری از سوالات دیگر چی می‌تواند باعث شکوفایی ایده‌های جدید، ارائه خدمات و کالاهای بهتر و در نتیجه گسترش کسب و کار شما شود که یکی از اصلی‌ترین اهداف باشگاه مشتریان است.

بهبود خدمات

هر کسب و کاری که بتواند ارتباط خوبی با مشتریانش برقرار کند و نظرات آن‌ها را بداند، بدون شک موفق‌تر خواهد بود. با راه اندازی سیستم‌های نظرسنجی، می‌توانید از میزان رضایت مشتریان نسبت به خدمات یا کالاهای قبلی که خریداری کرده‌اند، آگاه شوید و در صورت وجود نواقص، اقدامات لازم برای بهبود آن‌ها را انجام دهید‌.

کاهش هزینه‌ها

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که راه‌اندازی باشگاه مشتریان هزینه اضافی و زمانبر است، اما در حقیقت یکی از اهداف باشگاه مشتریان مدیریت هزینه‌های شما و سودآوری در طی زمان است. وجود چنین بخشی در مشاغل باعث می‌شود که تبلیغات شما بدون نیاز به پرداخت هزینه و با معرفی مشتریان به یکدیگر، تحلیل رفتارهای آن‌ها به صورت دقیق و تمام کارهای لازم مانند ارسال پیامک، سطح‌بندی مشتریان و .. اتوماتیک و به موقع انجام شود.

دسترسی دائمی و کامل

باشگاه مشتریان در حقیقت هم برای صاحبان برند و هم برای مشتریان سودآور است. صاحبان می‌توانند به صورت همزمان چند فعالیت زمانبر را همزمان با یکدیگر مدیریت کنند و مشتریان نیز می‌توانند در هر زمان از شبانه روز به خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

سبقت گرفتن از رقبا

در گذشته و زمانی که همه کارها به صورت دستی و سنتی انجام می‌گرفت، وجود کیفیت مهم‌ترین عاملی بود که باعث پیشی گرفتن یک برند از سایر رقبای هم حوزه می‌شد، اما امروزه مشتریان در جستجوی چیزهای فراتر از این هستند هر کس که بتواند این انتظارات را تامین کند، پیروز خواهد بود و این مسئله جز با مشارکت مشتریان در مراحل تست و عرضه خدمات و محصولات امکان‌پذیر نیست.

اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان کارآمد

داشتن یک باشگاه مشتریان هدفمند از راه‌اندازی و ارائه خدمات در آن نیز، بسیار مهم‌تر است. شما باید بتوانید با ایجاد این پل ارتباطی مشتریان قدیمی را حفظ و آن‌ها را به معرفی شما به دیگران برای جذب مشتریان جدید، ترغیب کنید. از مهمترین اهداف باشگاه مشتریان گسترش کسب و کار، آگاهی و تحلیل نظر مشتریان، کاهش هزینه‌ها، دسترسی مدیریتی کامل و پیشی گرفتن از رقبا است. باشگاه مشتریان سامان در کنار مجموعه شما است و با ارائه خدمات با کیفیت، شما را در راستای پیشرفت در حوزه تبلیغات و فروش بیشتر همراهی می‌کند.

سوالات متداول

مهمترین اهداف راه‌اندازی باشگاه مشتریان کدام هستند؟

به دست آوردن مشتریان جدید، وفادارسازی مشتریان قدیمی، گسترش برند، آگاهی و تحلیل نظر مشتریان، کاهش هزینه‌ها، دسترسی کامل و رقابت با برندهای دیگر.

موجود باشگاه مشتریان چگونه می‌تواند در به دست آوردن مشتریان جدید موثر باشد؟

کسب و کارهایی که یه باشگاه مشتریان دارند می‌توانند با ارائه نظرسنجی‌ها، خدمات بهتری ارائه کنند و باعث شوند که مشتریان قدیمی با تبلیغات دهان به دهان، مشتری جدید برای آن ها بیاورند.

باشگاه مشتریان چگونه در کاهش هزینه‌ها اثرگذار است؟

با تاثیرگذاری در معرفی دهان به دهان مشتریان و کاهش هزینه تبلیغات و دسترسی همزمان به خدمات مختلف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا