امروزه آژانسهای تبلیغاتی و همچنین آژانسهای دیجیتال مارکتینگ از جمله نامهایی هستند که بسیار شنیده میشوند. هر دوی این حوزهها با فضای تجارت و همچنین فضای دیجیتال ارتباط گستردهای دارند. آشنایی با تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ میتواند در پیشرفت کسب و کار شما بسیار موثر باشد. در ادامه با اصلیترین تفاوتهای این دو حوزه آشنا خواهید شد.
آشنایی با تعریف آژانس تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ
اولین موردی که برای درک تفاوت میان آژانسهای تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ باید به آن پرداخته شود، معرفی این دو حوزه است.
آژانس تبلیغاتی
آژانسهای تبلیغاتی از قدیمیترین اشکال خدمات تبلیغاتی هستند که در زمینه بازاریابی جذب مخاطبان و فروش محصولات و خدمات فعالیت میکنند.
خدمات آژانسهای تبلیغاتی طیف وسیعی از روشهای مختلف را در بر گرفته که از جمله آنها میتوان به تبلیغ در مجلات، بروشورها، تلویزیون، رادیو، رویدادهای تبلیغاتی و بازارهای بین المللی اشاره کرد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ
آژانسهای دیجیتال مارکتینگ را میتوان نوع پیشرفتهتری از آژانسهای تبلیغاتی به شمار آورد. این آژانسها بر روی تبلیغات و بازاریابی در دنیای دیجیتال متمرکز بوده و خدمات آنها بر روی بهینهسازی آنلاین و ارتباط با مخاطبان به کمک فضای مجازی متمرکز است.
در آژانسهای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات از طریق بسترهای مختلفی از جمله وب سایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر پلتفرمهای آنلاین صورت گرفته و تلاش میشود تا با ایجاد تجربهای جذاب برای مخاطبان نظر آنها را به کسب و کار مورد نظر جلب کرد.
به انتخاب خود توجه کنید
اگر به دنبال تبلیغاتی اثربخش و مناسب برای کسب و کار خود هستید، باید با تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و به اهمیت انتخاب درست بین این دو نوع آژانس بپردازید.
از جمله اصلیترین دلایل اهمیت انتخاب درست بین آژانس تبلیغاتی به آژانس دیجیتال مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تطابق با استراتژی کسب و کار
از اولین مواردی که میتوان بر اساس آن بستری مناسب را برای تبلیغات انتخاب کرد، توجه به استراتژی کسب و کار است. اگر کسب و کار شما به تبلیغات سنتی و تصویرسازی برند تمایل دارد، آژانسهای تبلیغاتی میتوانند انتخابی مناسب برای شما محسوب شوند؛ اما اگر استراتژی برند شما بر اساس بازاریابی آنلاین، تعامل در شبکههای اجتماعی، ارائه خدمات از طریق وب سایت و مواردی از این قبیل شکل گرفته است، آژانسهای دیجیتال مارکتینگ انتخاب مناسبتری برای شما به شمار میآیند.
استفاده از تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال
با توجه به آنکه آژانسهای تبلیغاتی معمولاً برای رسانههای سنتی و با سطح دیجیتالی کمتر متمرکزند، برای کسب و کارهای قدیمی و سنتی میتوانند موثر باشند؛ اما امروزه حتی برای این گونه کسب و کارها نیز استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ میتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته و آنها را به کسب نتیجه مطلوب برساند. در مجموع با توجه به دسترسی آژانسهای دیجیتال مارکتینگ به ابزارهای دیجیتالی پیشرفته و روشهای مدرن، میتوانند به شما کمک کنند تا در دنیای آنلاین حضوری متمایز داشته باشید.
قدرت تحلیل داده
تحلیل دقیق دادهها در آژانسهای تبلیغاتی ممکن است محدود بوده و نسبت به آژانسهای دیجیتال مارکتینگ تخصص کمتری در این حوزه داشته باشند. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تخصصی دقیق در تحلیل دادهها دارد. این آژانسها با جمع آوری تحلیل و تفسیر دادهها با جدیدترین روشهای سیستمهای اطلاعاتی به کسب و کارها در اتخاذ تصمیمات استراتژیک با توجه به چشم انداز و آینده برند کمک خواهند کرد.
ارتباط با مخاطب
دیگر تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ به شیوه ارتباط با مخاطبان مربوط میشود. در آژانسهای تبلیغاتی تمرکز بر روی ایجاد تبلیغات گرافیکی و روشهای مشابه است که ممکن است شیوهها نتوانند تعامل مناسبی با مخاطبان داشته باشند، آژانسهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکنند تا با مخاطبان به شکلی فعال در فضای دیجیتال تعامل برقرار کرده و بتوانید با پاسخگویی به نیازهای آنها مشتریانی وفادار و متعهد را برای خود به ارمغان بیاورید.
امکان ارزیابی
تنها زمانی میتوانید موفقیت استراتژیهای تبلیغاتی خود را بسنجید که بتوانید آنها را به شکلی مناسب ارزیابی کنید. اندازهگیری موفقیت استراتژیها در رسانههای سنتی و آژانسهای تبلیغاتی ممکن است دشوار باشد و نتایج دقیقی را به کارفرما ارائه ندهد؛ اما در آژانسهای دیجیتال مارکتینگ میتوان با ارائه آمار و اطلاعات دقیق و مستند امکان یک ارزیابی مناسب و اصولی فراهم شده و بر اساس آن میزان موفقیت برنامههای فعلی را بسنجید.
استفاده هم زمان از خدمات آژانس تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ
شاید برای شما این سوال ایجاد شود که با توجه به تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ، آیا میتوان به شکل همزمان از خدمات دو بستر مختلف بهره برد؟
طبیعتاً در کنار روشهای دیجیتال جدید بازاریابی استفاده از روشهای سنتی و قدیمی نیز میتواند همچنان تاثیرگذار باشد، به همین دلیل استفاده همزمان از این دو نوع خدمات راهکاری معقول برای رشد کسب و کارها محسوب میشود.
خدمات برندینگ بستریست که نیاز شما را در هر دو زمینه برطرف کرده و زمینه را برای رشد کسب و کار شما در تمامی حوزهها به ارمغان میآورد. شما میتوانید با بهرهگیری از این خدمات به شکلی همزمان در دو حوزه دیجیتال همچنین حوزههای بازاریابی سنتی پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کنید.
ارائه خدمات برندینگ تخصصی
با اوج گرفتن کسب و کارهای دیجیتال تمایل به استفاده از روشهای جدید بازیابی بسیار افزایش یافته است؛ اما هنوز هم در برخی از کسب و کارها استفاده از روشهای سنتی میتوانند موثر باشد. تشخیص این موضوع و انتخاب استراتژی مناسب برای تبلیغات حائز اهمیت فراوانی بوده و به رشد کسب و کار شما کمک میکند.