آیا تاکنون از فروشگاهی خرید کردهاید که بخواهید تجربه خرید آن را برای دوستان یا آشنایتان تعریف کنید؟ به عنوان مثال در استوری اینستاگرام خود یک پیج عالی که ارسال به موقع و خدمات پشتیبانی بسیار عالی داشته است را معرفی کنید. یا آنکه تجربه کیفیت غذای یک رستوران را با دیگران به اشتراک بگذارید. دقیقاً نقش باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان به معرفی دیگران برای کسب و کار شما است.
بازاریابی دهان به دهان در باشگاه مشتریان
به نظر بزرگترین دارایی هر کسب و کاری مشتریان فعلی آن هستند. اکثر برندها هزینههای زیادی را برای تبلیغات در رسانههای مختلف جهت جذب مخاطبین جدید قرار میدهند. در حالی که تمام کسب و کارها به راحتی میتوانند با به کارگیری مشتریان وفادار خودشان تبلیغات رایگان داشته باشند. دقت داشته باشید که بازار در این روزها بسیار پررنگ و داغ است. بنابراین مدیر کسب و کار پیروز خواهد شد که از تمام فرصتهای موجود استفاده کافی کند. این شیوه از بازاریابی موجب تقویت روابط میان مصرف کنندگان باهم یا رابطه آنها با بازاریابان است.
انواع بازاریابی دهان به دهان
نقش باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان به تبلیغات دهان به دهان بسیار پررنگ است. به دو شیوه مختلف ممکن است که اعضای باشگاه مشتریان شما اقدام به انجام تبلیغات رایگان کنند که عبارتاند از:
· تبلیغات دهان به دهان ارگانیک
این شیوه ارگانیک زمانی رخ میدهد که شما از بهترین روشها برای جذب مشتریان ثابت استفاده کرده باشید. در واقع با ایجاد حس رضایت مندی و شادی در مشتریان، آنها به صورت طبیعی شما را به دیگران معرفی خواهند کرد.
· تبلیغات دهان به دهان تقویت شده
تبلیغات دهان به دهان تقویت شده در صورتی اتفاق میافتد که شما به صورت ویژه برای آن برنامهریزی کرده باشید.
روشهای تقویت تبلیغات دهان به دهان در مشتریان
روشهای تقویت این شیوه از تبلیغات به نوعی تقویت کننده روشهای طبیعی هستند. نقش باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان به معرفی دیگران در اینجا مشخص میشود. شما میتوانید از طریق روشهای زیر رضایتمندی مشتریان را تقویت نمایید:
· ارائه کدهای تخفیف برای همه
زمانی که یک جشنواره یا کمپین فروش راه میاندازید، باید سر و صدا ایجاد کنید. این نمایش ممکن است یک بنر بر روی دیوار فروشگاهتان یا یک پیامک از طریق باشگاه مشتریان باشد. در هر صورت همه افراد باید از کمپین شما آگاه شوند. بسیاری از افراد فرصتهای تخفیفی را به نزدیکان و آشنایان خودشان نیز معرفی میکنند.
· ارائه خدمات ویژه
خدمات ویژه مانند ارسال فوری یا ارسال رایگان برای کسانی که عضو باشگاهتان باشند، در افزایش فروشان تاثیر بسیار زیادی دارد. افراد را از طریق تبلیغ این خدمات تشویق به عضویت در باشگاه مشتریان کنید.
· ارائه کدهای تخفیف ویژه مشتریان
یک شیوه بسیار عالی برای تقویت تبلیغات دهان به دهان نیز همین است. برای مشتریان کدهای ویژه معرفی به دیگران اعمال کنید. به گونهای که هم مشتری وفادار و هم مشتری که تازه با شما آشنا شده است، بتواند از تخفیفات بهره ببرد.
· تعیین جوایز
تعیین جوایز برای کسانی که شما را به دیگری معرفی میکنند با ارائه یک نام یا کلمه خاص، تاثیر بسیار خوبی در افزایش مشتریان ثابت دارد.
تاثیر باشگاه مشتریان در این شیوه بازاریابی
معمولا دوستان و اعضای خانواده به یکدیگر اعتماد دارند. به همین دلیل این شیوه بازاریابی بسیار ارزشمند و محبوب است. هدف در اصل ایجاد یک زنجیره معرفی میباشد. کسبوکار شما باید در معرض دید افراد بیشتری باشد. زمانیکه مشتری وفاداری در باشگاه مشتریان شما عضو میشود، خدمات بیستری در دسترس اون قرار میگیرد. به عنوان مثال او میتواند مستقیماً با شما ارتباط داشته باشد. منظور ارتباطی دوسویه است. یعنی او پیشنهادات، نیازها و انتقادات خود را با شما در میان میگذارد. سپس زمانی که تغییر عملکرد شما در اعمال نیازها و پیشنهادات خودش را ببیند، حس ارزشمندی در او تقویت میشود. سپس تصمیم میگیرد که بابت این حسن برخورد شما را به دوستان و آشنایان یا حتی اعضای خانواده خودش نیز معرفی کند.
دلایل اهمیت باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان
ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطبین حتی از جذب مشتریان جدید نیز مهمتر است. حتی اگر میلیونها نفر از محصولات یا فروشگاه شما بازدید کنند. تا زمانی که یک ارتباط عالی میان شما برقرار نشود، مزیتی برای شما ایجاد نخواهد شد. داشتن مشتریانی که طرفدار محصول و برند شما باشند بسیار مهم است. شما باید تلاش کنید که ارزشمندی محصول و مشتری را ثابت کنید. دلایل اهمیت بهکار کیری باشگاه مشتریان عبارتاند از:
- حدود ۸۸ درصد از مردم به نظرات آنلاین نوشته شده در قسمت پایینی معرفی محصولات، اعتماد دارند. یعنی آنها توصیههای دیگر مصرف کنندگان را مانند یک تجربه خانوادگی نظر دارند.
- حدود ۹۲ درصد از مصرف کنندگان اعتماد و اعتقاد بیشتری به توصیههای دوستان و اعضای خانواده نسبت به تبلیغات رسانهها دارند.
- ۶۴ درصد از مدیران بازاریابی اهمیت باشگاه مشتریان و بازاریابی دهان به دهان را درک کردهاند. اما فقط ۶ درصد از آنها تسلط کافی برای انجام این کار را دارند.
مزایای تبلیغات دهان به دهان در باشگاه مشتریان
تایید اشخاص مورد اعتماد باعث افزایش اعتبار برند شما خواهد شد. بنابراین بر روی مشتریان فعلی و وفادارتان تمرکز کنید. از نقش باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان به معرفی دیگران غافل نشوید. زیرا که باشگاه مشتریان با خدمات بسیار عالی که ارائه میکند مزیتهای بسیار زیادی بر شما خواهد داشت. مزایای این روش عبارتاند از:
· افزایش فروش بدون پرداخت هزینه تبلیغات
گمان نکنید که این شیوه تبلیغات دهان به دهان روشی به درد نخور و ناکارآمد است. بسیاری از برندهای بزرگ با چیدن یک استراتژی بسیار عالی و ایجاد سر صدای کافی، برای خودشان کمپین تبلیغات دهان به دهان راهاندازی کردهاند.
· ساختن یک جامعه وفادار
مشتریان وفادار ارزش بیشتری از خریداران معمولی در این شیوه دارند. آنها با اشتیاق بیشتری خدمات باشگاه مشتریان شما و فروشگاهتان را به دوستان خود معرفی میکنند.
· بودجه بیشتر
در کسب و کارهایی که مشتریان وفادار و با طول عمر بیشتری دارند، امکان جذب سرمایهگذار بسیار بالا است.
همه چیز درباره نقش باشگاه مشتریان در تبلیغات دهان به دهان
نقش باشگاه مشتریان در تشویق مشتریان به معرفی دیگران بسیار مهم است. در حقیقت شما با ایجاد یک باشگاه مشتریان و ارائه خدماتی ساده، مشتریان وفادارتان را به صورت غیر مستقیم وادار به معرفی برندتان به دیگران میکنید. مجموعه باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات در راهاندازی و پشتیبانی باشگاه مشتریان، در این مسیر همراه شما خواهد بود. بر کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
انواع بازاریابی دهم دهان کدام هستند؟
بازاریابی دهان به دهان ارگانیک و تقویت شده.
روشهای تقویت بازاریابی دهان به دهان کدام هستند؟
ارائه کدهای تخفیف، ارائه خدمات ویژه، ارائه کدهای تخفیف ویژه، مشتریان ارائه جوایز.
مزایای تبلیغات دهم دهان از طریق باشگاه مشتریان چیست؟
افزایش فروش، بودجه بیشتر، ساختن یک جامعه مشتریان وفادار.