راه اندازی باشگاه مشتریان میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، راه حلی برای پیشرفت و تبدیل مشتریان به اعضایی وفادار است. در واقع بزرگی و کوچک کسب و کارها هیچ ارتباطی به اثرگذاری باشگاه مشتریان در آنها ندارد، بلکه این شیوه پیاده سازی است که میتواند باعث ایجاد تحول برای برند شما باشد.
· ضرورت وجود باشگاه مشتریان برای مشاغل کوچک
اگر گمان میکنید که به دلیل کوچک کسب و کارتان یا قرار گرفتن آن در محله، دیگر نیازی به ایجاد باشگاه مشتریان ندارید یا داشتن چنین بستری برای شما فایده ندارد، سخت در اشتباه هستید. بدون شک تمام برندها علاقمند به داشتن مشتریان بیشتر هستند، اما به دلیل فراوانی فروشگاهها در هر حوزه کاری، رقابت در این راستا بسیار بالا است. در حال حاضر و با گسترش اینترنت این رقابت بسیار جدیتر نیز شده است و مدیران را به ایجاد چنین بستری ترغیب میکند.
· مزایای باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک
هرچند که داشتن باشگاه مشتریان اهمیت زیادی دارد، اما این دلیل کافی برای پرداخت هزینهها و ایجاد آن نیست، بلکه شما باید با مزایای داشتن چنین پل ارتباطی تصمیم به راهاندازی آن بگیرید. این مزایا عبارتاند از:
· کاهش هزینههای تبلیغات
کسب و کارهای کوچک و محلی به سرعت میتوانند توسعه پیدا کنند. زیرا که تبلیغات دهان به دهان در محلهها کوچک با سرعت و کیفیت بیشتری انجام میشود. اگر شما سیستم باشگاه مشتریانی در یک فضای کوچک ایجاد کنید و امکانات لازم را در آن برای ترغیب مشتریان به معرفی شما به دیگران قرار دهید، پس از مدتی کوتاهی متوجه تحولات به وجود آمده در کسب و کارتان خواهید شد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات نخواهید داشت. این امکانات میتواند شامل ارائه تخفیفات خوب، امکانات ارسال، قابلیت امتیاز گیری و تمام خصوصیات اسکیت باشگاه مشتریان خوب و درست دارد.
· افزایش میزان فروش
در نهایت همه اقداماتی که کسب و کارها انجام میدهد برای رسیدن به سود و فروش بیشتر است، این موضوع میتواند از طریق مشتریان وفادار و قدیمی و یا از طریق ترغیب مشتریان جدید به خرید باشد. شما میتوانید از هر دو دسته مشتریان برای افزایش فروشتان بهره ببرید.
· کاهش نیروهای انسانی در کسب و کارهای محلی
راهاندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک، مانند یک پکیج از حضور عوامل نظرسنجی، مسئول ثبت اطلاعات خریداران، مسئول ارسال پیامکها، عوامل تماس با مشتریان و…. عمل میکند ولی با این تفاوت که در این حالت، دیگر نیازی به حضور نیروی انسانی نیست و تمام این کارها از طریق بستر اینترنت انجام میشود که موجب صرفهجویی در وقت و هزینههای مدیران میشود.
· ایجاد ارتباط موثر
در همه کسب و کارها در هر ابعادی، داشتن یک ارتباط دائمی و مستقیم با مشتریان، از مهمترین امور است. کسب و کارهای کوچک میتوانند با برقراری سیاست نظرسنجی از مشتریان و ارتباط مستقیم مدیران با خریداران و اعضا، این پل ارتباطی را تکمیل کنند. مشتریان کسب و کارهای کوچک معمولا رغبت بیشتری به تکمیل فرمهای نظرسنجی و استفاده از امکانات موجود نشان میدهند.
· برنامهریزی و استراتژی در کسب و کارهای کوچک
زمانی که شما مشتریان کمتری دارید و کسب و کار شما در ابعاد کوچک قرار دارد، برنامهریزی نیز آسانتر خواهد بود، به این صورت که شما میتوانید اکثریت مشتریان خودتان را تحلیل کنید و از نظرات آنها آگاهی یابید و در نهایت نیز، اقدام به انجام کارهایی نمایید که موجب رضایت بیشتر مشتریان میشود. حتی از این طریق شما میتوانید مشتریان خودتان را آسانتر طبقهبندی کنید.
· باشگاه مشتریان در کسبوکارهای کوچک
اگر کسب و کار شما محلی یا کوچک است به هیچ عنوان نگران راه اندازی باشگاه مشتریان تان نباشید. وجود چنین سازوکاری برای برند شما نیز ضروری است چرا که به دلیل ابعاد کوچک آن تحلیل و بررسی آسانتر، و حتی تبلیغات دهان به دهان آن نیز گستردهتر خواهد بود. مدیرانی که به دنبال کاهش هزینههای تبلیغات در کسب و کار کوچک خودشان هستند باید بدانند که داشتن یک باشگاه مشتریان، در کاهش به کارگیری نیروی انسانی و زمان، افزایش فروش و ایجاد ارتباط موثر با خریداران موثر است. ایجاد ارتباط مستقیم مدیر و مشتری باعث میشود که بتوانید برنامه ریزی بهتری برای گسترش ابعاد کاری خود ارائه دهید. باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات ویژه و با کیفیت، شما را در این مسیر همراهی میکند.
سوالات متداول
چرا وجود باشگاه مشتریان در کسب و کارهای کوچک مهم است؟
وجود باشگاه مشتریان هیچ ارتباطی به بزرگ کوچک کسب و کار شما ندارد و این نوع به کارگیری است که میزان موفقیت شما را مشخص میکند.
تبلیغات دهان به دهان چه شکلی در جوامع کوچکتر دارد؟
در این جوامع هر چقدر که شما خدمات بهتری در باشگاه مشتریتان ارائه دهید، احتمال معرفی شما و گسترش کسب و کارتان بالاتر میرود.
مزایای استفاده از باشگاه مشتریان در کسب و کارهای کوچک کدام است؟
افزایش میزان فروش، صرفهجویی در زمان و نیروی انسانی، کاهش هزینههای تبلیغات و ایجاد ارتباط موثر.