بسیاری از مدیران با عجله و بدون کسب آگاهی در پی انجام تمام تکنیکهای جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان قدیمی برای فروش بیشتر هستند . این کار کمکی به توسعه کسب و کار نمیکند. بلکه با شکلگیری مفاهیم جدید در دنیای کسب و کارها، باید تلاش کنید تا با شناخت کافی وارد رقابت با دیگران شوید. داشتن باشگاه مشتریان نیز همینطور است. با شناخت مزایا و معایب ایجاد باشگاه مشتریان در کسب و کار، میتوانید نواقص مشکل آفرین را بررسی و حل کنید.
مزایای باشگاه مشتریان
اکثر کسب و کارهایی که از باشگاه مشتریان استفاده کردهاند، از مزایای آن سخن میگویند. اگر با رعایت تمام نکات لازم نرمافزار استفاده کنید، در مدت بسیار کوتاهی نتایج آن برای شما مشخص میشود. به کارگیری این نرمافزار نیاز به حضور و کار فیزیکی زیادی ندارد. اما بازدهی آن بسیار بالا است. فراموش نکنید که هر کاری در دنیای تجارت در طول زمان اتفاق میافتد. پس برای استفاده از این بستر استمرار و صبر داشته باشید.
بانک اطلاعاتی باشگاه مشتریان
اولین اتفاقی که با ورود مشتری به فضای باشگاه مشتریان شما میافتد، درخواست شماره تماس یا ایمیل او برای ثبت نام است. به مرور زمان و از طریق نظرسنجیها و سفارشات میتوانید اطلاعات بیشتری نیز کسب کنید. مجموعه این اطلاعات باعث تسهیلات بازاریابی برای شما خواهد شد. زیرا که آمار دقیقی از سلایق او و زاویه دیدی از واکنشهای او نسبت به تغییرات برند در دست دارید. پس میتوانید برای آینده برنامهریزی بهتر و مدیریت دقیقتری ارائه کنید.
ارتباط دو طرفه با مشتریان
یکی از مهمترین اهداف باشگاه مشتریان، ایجاد ارتباطی دوسویه و عمیق با مشتریان است. در اکثر موارد ارتباط برند و مشتری یک طرفه یا به اصطلاحی مونولوگ است. یعنی پیشنهاد یا انتقادی از سوی او ارائه میشود، اما واکنشی از سوی کسب و کار وجود ندارد. این کار باعث ایجاد احساس بیارزشی در مخاطب میشود. اما در باشگاه مشتریان امکان چت همزمان، تماسهای تلفنی و هر روشی که برای صحبت با خریدار وجود داشته باشد، مهیا شده است. به این صورت که شما صحبت و سوالات مشتریان یا حتی شکایات او را میشنوید، سپس هدف برنامهریزی خود را برای حل این مسائل قرار میدهید. با توجه به اینکه شما هر دو مزیت بانک اطلاعاتی در ارتباط مستقیم را در دست دارید، عمل بر اساس آمارها و پر کردن نواقص رقبا بسیار آسانتر خواهد بود.
هزینههای کمتر با باشگاه مشتریان
هر کسب و کاری برای گسترش نیاز به نیروی انسانی مجرب، تبلیغات گسترده و بازاریابی حرفهای دارد. تهیه این سه موضوع هزینه زیادی برای شما در بر خواهد داشت. اما نرمافزارهای باشگاه مشتریان دست شما را برای کاهش نیروهای انسانی و هزینههای تبلیغات باز میگذارند. به این شکل که در دورههای مشخصی بر اساس نرمافزارهای نموداری، روند صعودی و نزولی هر بخش قابل مشاهده هستند. و شما ممکن است به تنهایی نیز بتوانید آن را تحلیل و در امور آتی جای دهید. یعنی با تخصص اندک مدیران، نیازی جدی به نیروی تحلیل، نیروی جمع آوری اطلاعات و نیروی استراتژیست نخواهد بود. به علاوه مشتریان وفادار اصولاً علاقه زیادی به معرفی برندهای محبوبشان به دیگران دارند. در علم کسب و کار به این کار اصطلاحاً بازاریابی دهان به دهان گفته میشود. برای ترغیب مشتریان به انجام این کار، میتوانید کدهای تخفیفی برای خودشان و معرفی برای آشنایانشان در نظر بگیرید.
افزایش رضایتمندی در میان مشتریان
عوامل موثر در بازگشت مشتریان و خرید مجدد، رضایت از کیفیت، رضایت از قیمت و رضایت از خدمات هستند. باشگاه مشتریان تاثیر مستقیم در افزایش رضایت در هر سه بخش دارد. به این شکل که شما با ایجاد شرایط تخفیفی یا فروش ویژه، برای مشتریان خاص در سطوح مختلف آنها را نسبت به قیمت راضی میکنید. برای افزایش رضایت نیز میتوانید پرداختهای قسطی یا ارسالهای فوری را در پنل کاربری باشگاه مشتریانشان فعال کنید. ارسال پیامهای قدردانی یا اشانتیون نیز نیز میتواند باعث ایجاد رضایت در ارائه خدمات شود.
معایب باشگاه مشتریان
شاید گمان کنید که استفاده از باشگاه مشتریان کاملاً بدون عیب است. بهتر است که در اینجا خط قرمزی میان دو بحث عیب و ضرر بکشید. داشتن باشگاه مشتریان هیچ ضرری به کسب و کار شما نمیزند. اما نداشتن آن احتمالا باعث ورود زیانهای بسیار زیادی خواهد شد. اما معایبی که ممکن است با راهاندازی باشگاه مشتریان به وجود آید عبارتاند از:
· تخفیفات بیش از اندازه
علاقه مشتریان به عضویت در باشگاه مشتریان، به دلیل تخفیفات آن است. برخی کسب و کارها با یک بار فروش بینهایت و ایجاد احساس طمع، اقدام به ارائه تخفیفات بیرویه و بنهای خرید فراوان میکنند. این کار باعث آسیب جدی به کسب و کار شما است. حتی گاهی باعث ریزش مشتریان نیز میشود.
· هزینه بالای باشگاه مشتریان
یکی از معایب باشگاه مشتریان هزینههای بالای راهاندازی آن است. اما باید این را نیز در نظر داشته باشید که شما با یک نرمافزار، در واقع چند هزینه را حذف میکنید. به عنوان مثال دیگر نیازی به استخدام نیروهای متخصص برای جمع آوری اطلاعات ندارید. حتی شیوههای تبلیغاتی شما نیز کم هزینهتر خواهند بود. بنابراین خرید باشگاه مشتریان بسیار به صرفه است.
· بینظمی در باشگاه مشتریان
بینظمی در هر کسب و کاری باعث افت و از دست دادن مشتریان میشود. اگر در استفاده از اطلاعات باشگاه مشتریان و آپدیت کردن بخشهای مختلف آن یا پشتیبانی بینظم باشید، بدون شک مشکلاتی برای شما پیش میآید. بنابراین این موضوع را میتوان از معایب عدم مدیریت نامید.
· نیاز به خلاقیت بسیار زیاد
باشگاههای بسیار مشتریان بسیار زیادی در کسب و کارهای جدید ایجاد شدهاند. معمولاً خدمات تمام آنها یکسان است. بنابراین برای اثربخشی لازم است که استمرار و خلاقیت بیشتری به خرج دهید.
همه چیز درباره مزایا و مایعهای راهاندازی باشگاه مشتریان
هر گام در حوزه تجارت ممکن است که ریسکهای زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین لازم است که اطلاعات کافی درباره مزایا و معایب ایجاد باشگاه مشتریان در کسب و کارها داشته باشید. از این طریق است که با رعایت نکات لازم میتوانید از وقوع ضرر جلوگیری کنید. راهاندازی باشگاه مشتریان هم برای شما و هم برای خریداران سودآور خواهد بود. برای راهاندازی باشگاه در برندتان، از طریق تماس با کارشناسان مجموعه باشگاه مشتریان سامان تمام اطلاعات لازم را کسب نمایید.
سوالات متداول
مزایای باشگاه مشتریان چیست؟
بانک اطلاعاتی، ارتباط دو طرفه، افزایش رضایتمندی و هزینههای کمتر.
معایب باشگاه مشتریان چیست؟
بینظمی، هزینههای بالا، تخفیفات بیش از اندازه و نیاز به خلاقیت زیاد.
چرا راه اندازی باشگاه مشتریان به صرفه است؟
زیرا شما با داشتن باشگاه مشتریان دیگر نیازی به تبلیغات بسیار گسترده، بازاریابی و کارکنان زیاد ندارید.