بازاریابی با باشگاه مشتریان

تاسیس باشگاه مشتریان تاثیر بسیار زیادی در افزایش تعامل کسب و کارها با و خریداران  خود دارد. برندها می‌توانند از طریق بازاریابی با باشگاه مشتریان، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای مشتریان جدیدی جذب نمایند، و با افزایش وفاداری خریداران قدیمی و کسب اطلاعات دقیق درباره نیازها و ترجیحات آن ها، از رقبای خود پیشی بگیرند.

بازاریابی با باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان پلی برای برقراری ارتباط میان افراد و کسب و کار ها یا شرکت‌ها است که به وسیله یک واسطه برای ایجاد ارتباط مستقیم میان اعضا و مدیران ایجاد می‌گردد. هدف از تاسیس چنین بستری افزایش وفاداری مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید است، که در نهایت به گسترش کسب و کار شما می‌انجامد. بازاریابان مجرب از این موضوع مطلع هستند که حفظ مشتریان قدیمی وفادار، ارزان‌تر از مشتریان جدید و موقتی است. در واقع مزایایی که در باشگاه مشتریان ارائه می‌شود باعث می‌شود که آن‌ها برای خرید نزد شما باز گردند، این مزایا ممکن است شامل تخفیفات، محصولات رایگان، شرایط پرداختی ویژه، شرایط ارسال ویژه و …. می‌شود.

مزایای ایجاد باشگاه مشتریان

مهمترین فایده ایجاد چنین باشگاهی ایجاد ارتباط دو طرفه با مشتری هایتان برای داشتن منافعی مشترک است. اگر مشتریان برای خرید به مجموعه شما بازگردند و از از این پروسه رضایت داشته باشند، شما می‌توانید از اطلاعات آن‌ها برای برنامه‌ریزی آینده استفاده کنید؛ مزایای اصلی راه‌اندازی باشگاه مشتریان که موجب بازاریابی برای برند شما می‌شود، موارد زیر هستند:

· تحلیل اطلاعات:

دو دسته اطلاعات در باشگاه مشتریان قابل تحلیل هستند؛ اولین اطلاعات فروش و بررسی عملکرد باشگاه مشتریان است و دومی مربوط به مشخصات مشتریان می‌شود. مدیران برندها می‌توانند با بررسی روند به کارگیری بخش‌ها و ستون‌های مختلف در باشگاه مشتریان و استفاده از انتقادات و پیشنهادات، اطلاعات دقیقی کسب کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی بهتری برای آینده انجام دهند. استفاده از اطلاعات مشتریان وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شما بتوانید آن‌ها را بر اساس سن، تحصیلات، جنسیت، مقدار خرید و … طبقه‌بندی کنید تا بتوانید خدمات ویژه‌تری برای هر گروه ارائه کرده و دیدگاه مناسب‌تری داشته باشید.

· بازاریابی رایگان

انجام تبلیغات برای کسب و کار شما کاری یک طرفه است، در حقیقت شما ویدیو یا بنری آماده می‌کنید که پیام شما را تنها به گوش مشتریان احتمالی برساند، اما در باشگاه مشتریان تمام اقدامات دو طرفه هستند. در حقیقت چنین بستری هم راهی برای تبلیغ شما نزد مشتریان فعلی، و هم باعث بازاریابی با باشگاه مشتریان برای یافتن اعضای جدید است که به آن تبلیغات دهان به دهان نیز گفته می‌شود.

بازاریابی با استفاده از باشگاه مشتریان

· افزایش فروش

کسب و کارهایی که به دنبال افزایش نرخ فروششان بدون هزینه برای جذب مشتری جدید هستند، باید به سراغ برنامه‌های بلند مدت باشگاه مشتریان بروند. زیرا چنین برنامه‌هایی با جلب نظر مشتریان ثابت و قدیمی برای خرید، ۶۷ درصد از داشتن مشتریان جدید اثر گذارتر است.

· منافع دوسویه

برخی فروشگاه‌ها برای تشویق کاربران فعلی به تبلیغ و معرفی کسب و کارشان نزد آشنایان و نزدیکان، برای آن‌ها کدهای تخفیفی ارائه می‌کنند. این کدها می‌تواند دو سویه باشد و هم برای معرفی کننده و هم کاربر جدید، تخفیفاتی ارائه کند. هزینه جذب مشتریان جدید با تبلیغات حدود ۵ تا ۱۱ برابر بیشتر از نگهداری مشتریان قدیمی هزینه دارد.

· صرفه‌جویی در نیروی انسانی و زمان

در زمان ثبت نام  در باشگاه مشتریان تمام اطلاعات  خریداران ثبت می‌شود، شما قابلیت ارسال پیام در زمان‌های خاص به او را خواهید داشت و تمام انتقادات و پیشنهادات در دسترس مدیران است؛ بنابراین شما دیگر نیازی به استخدام نیروی انسانی و صرف زمان برای انجام این کارها نخواهید داشت، یک بار از متخصصان کمک بگیرید و این کار را انجام دهید و تا مدت‌ها از مزایای بازیابی با باشگاه مشتریان استفاده کنید.

مراحل تبدیل مشتری

برای اینکه مشتری بالقوه به یک مشتری بالفعل تبدیل شود و سپس صفحه برای برند شما باشد، لازم است که بستری را را فراهم کنید تا از مراحل آن عبور کند و به درجه مشتری وفادار برسد. این مراحل عبارت‌اند از:

· مرحله آگاهی

در اولین گام مشتری باید متوجه باشد که چه نیازی به محصول شما دارد، افراد تا ندانند محصول شما چقدر برای آن‌ها مفید است اقدام به خرید از شما نمی‌کنند، پس واضح و مستقیم برای اون توضیح دهید که محصول یا خدمات شما چگونه باعث بهتر شدن شرایط او می‌شود.

· مرحله ارزیابی

در این مرحله مشتری شروع به بررسی گزینه‌هایی که شما در اختیار او قرار دادید می‌کند، و آن را از نظر کیفیت و قیمت و کارایی مقایسه می‌کند. دقت داشته باشید که این مقایسه ممکن است میان محصولات خودتان یا محصولات شما با رقیب باشد، پس شما باید مزایای را در اختیار او قرار دهید تا شما را انتخاب کند.

· مرحله تبدیل

در این مرحله مشتری تصمیم خودش را می‌گیرد و در نزدیکترین حالت به خرید قرار دارد، وظیفه شما در این مرحله ذهن مشتری است.

· مراحل بعد از تبدیل

مهمترین مسئله‌ای که باعث پیشرفت شما می‌شود، عملکردتان در مراحل پس از تبدیل مشتری است. هرگاه توانستید مشتری را مجاب به خرید مجدد و معرفی شما به دیگران کنید، در واقع گامی بزرگ در جهت بهبود بهبود کسب و کارتان برداشته‌اید. در این مرحله شما باید با گرفتن اطلاعات تماس و مشخصات مشتریان، آن‌ها را در باشگاه مشتریان ثبت نام کنید. بازاریابی با باشگاه مشتریان راه حلی جامع برای تامین تمام کارهایی است که باید پس از خرید مشتری، انجام دهید است.

نقش باشگاه مشتریان در امور پس از تبدیل مشتری

مدیران کسب و کارها می‌توانند برای جلب نظر خریداران قدیمی، پیشنهادات طلایی خود را در بستر باشگاه مشتریان برای آن‌ها ارائه کنند. این پیشنهادات می‌تواند با وعده ارائه تخفیفات به شرط معرفی، قول برای ضمانت کالا پس از خرید و ارائه امتیازات ویژه همراه باشد که باعث پیشی گرفتن شما از رقبا می‌شود.

بازاریابی از طریق باشگاه مشتریان

جذب مشتریان جدید از طریق باشگاه مشتریان

داشتن مشتریان جدید به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست، کسب و کارها باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و صرف زمان و هزینه و به کارگیری نیروی انسانی فراوان، تبلیغاتی را برای جلب نظر آن‌ها ارائه کنند. اما راه حل ساده‌تری نیز وجود دارد، بسیاری از کسب و کارها و ارائه کنندگان خدمات اهمیت بازاریابی با باشگاه مشتریان پی برده‌اند. این دسته از افراد سعی در حفظ مشتریان فعلی با ارائه پیشنهادات ویژه مانند تخفیفات، امتیازات یا شرایط ویژه خرید و ارسال، دارند. از طریق این سیاست شما می‌توانید مشتریان وفادارتان را به سفیری برای برندتان تبدیل کنید تا شما را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به دیگران نیز معرفی کنند. ضمن اینکه از این طریق از رقبایتان نیز پیشی خواهید گرفت. باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات با کیفیت و ویژه، شما را در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید همراهی می‌کند.

سوالات متداول

مراحل تبدیل مشتری به سفیر برند شما کدام است؟

ایجاد آگاهی و ارزیابی و تبدیل شدن به مشتری و در نهایت ارائه پیشنهادات ویژه برای معرفی شما به دیگران.

باشگاه مشتریان چگونه باعث بازاریابی برای شما می‌شود؟

از طریق باشگاه مشتریان می‌توانید مشتریان فعلی را حفظ و و با ارائه پیشنهادات و حفظ کیفیت و برای ارتباط خوب، آن‌ها را تبدیل به سفرای برندتان کنید

چرا تحلیل اطلاعات برای بازاریابی مهم است؟

از طریق تحلیل اطلاعات است که شما می‌توانید نظرات مشتریان را بدانید و راه حلی برای تشویق آن‌ها به تبلیغ شما پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا