مشتریان وفادار کسانی هستند که مرتباً از شما حمایت میکنند. اما اینکه بتوانید مشتریان ثابت خود را به افراد وفاداری تبدیل کنید، خود نیازمند آماده سازی بستر مناسب است. این کار زمانبر و با تکنیکهای ویژه همراه است. ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان نیز دقیقاً به همین دلیل صورت میگیرد. افراد علاقه زیادی به معرفی برندهای مورد علاقه خود به دیگران دارند. بنابراین باید تلاش کنید تا توجه مشتریان را از طریق تاثیر بر دیدگاه و احساس درونی آنها به برندتان، تغییر دهید. این کار علاوه بر جلب نظر مشتریان فعلی باعث به دست آوردن مشتریان جدید نیز میشود.
اهمیت ایجاد باشگاه مشتریان
سالها پیش راه اندازی باشگاه مشتریان کاری بیهوده و مسخره به نظر میرسید. اکثر کسب و کارهای بسیار بزرگ و حرفهای برای نمایش برند خودشان و قدرت نمایی روی به انجام این کار میآوردند. اما در حال حاضر اوضاع بسیار متفاوت است. انتظارات مشتریان آنقدر گسترده شده است که عدم ایجاد و راهاندازی باشگاه مشتریان شاید باعث ضرر نیز بشود. در دنیای پیشرفته امروز شما باید رفتار مشتریان را تحلیل کرده و بر اساس سلایق و نیازهای او برنامه ریزی کنید. افراد زیادی درباره ضرورت مدیریت باشگاه مشتریان صحبت میکنند. اما نیاز است که پیش از هر تصمیمی، به خوبی مسیر پیش رو را بررسی نمایید.
گام اول؛ تعیین هدف
انجام هر کاری بدون داشتن هدف کاملاً بیهوده و بیتأثیر است. ایجاد باشگاه مشتریان نیز برای مدیریت بهتر نیازمند شناخت اهداف کوتاه و بلند مدت است. برخی از مهمترین اهداف باشگاه مشتریان عبارتاند از:
جذب مشتریان جدید
تمرکز تنها بر مشتریان فعلی، باعث گسترش کسب و کار شما و کسب سود بیشتر نمیشود. هرچند که راهکارهای مدیریت باشگاه مشتریان هرچند که باشگاه مشتریان هردو این جنبهها را پوشش میدهد. بهعنوان مثال سیستمهای کش بک در باشگاه مشتریان یا پورسانتهای معرفی، بهترین مشوقها برای افزایش تعداد مشتریان محسوب میشوند. در ابتدای ایجاد باشگاه مشتریان، نیاز شما به انجام چنین کارهایی برای ترغیب افراد به حمایت از شما بیشتر است. این کارها میتوانند شامل ارائه کارتهای هدیه یا تخفیفات هم باشد.
وفادارسازی مشتریان
با اعمال صحیح تکنیکهای مدیریت باشگاه مشتریان، میتوانید هر تعداد که مشتری دارید را تبدیل به هوادار کنید. مشتریان وفادار در هر صورتی فقط به خرید از شما فکر میکنند. اصولاً ایجاد باشگاه مشتریان و امکانات آن نیز برای همین است. یکی از اصلیترین امکانات طبقهبندی مشتریان و ارائه اعتبار به آنها است.
گام دوم؛ تعیین مسیر
تعیین مسیر و برنامهریزی دقیق در ابتدای مسیر ایجاد باشگاه مشتریان، خط فکری شما میدهد. اینگونه است که میتوانید تصمیم بگیرید چه مسیر یا ابزارهایی برای شما اثربخش هستند. به عنوان مثال مدیریت باشگاه مشتریان در یک فروشگاه لباس با فروشگاه لوازم خانگی کامل متفاوت است. پس صرف راهاندازی چنین امکانی باعث پیشرفت و افزایش فروش شما نخواهد شد. هر برندی به طراحی اختصاصی خودش نیاز دارد.
گام سوم؛ بررسی عوامل موثر
به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بدانید که چرا یک مشتری مجدد به سوی شما باز میگردد؟ استراتژیهای مدیریت باشگاه مشتریان در این بخش بسیار کاربردی هستند. یکی از مهمترین بخشهای باشگاه مشتریان بخشهای نظرسنجی و آمارها است. در حقیقت شما باید به دقت اطلاعات به دست آمده را بررسی کنید. کاربرد تحلیل این اطلاعات در زمان کمپینهای بازاریابی مشخص میشود. کمپینی که بر اساس اطلاعات مشتریان و نیاز بازار باشد، امکان موفقیت بسیار بیشتری خواهد داشت. ممکن است که هر بار شما بخواهید دسته خاصی از افراد را هدف بگیرید. مثلاً برای اقشار فرهنگی مختلف با اوضاع مالی متفاوت، باید حتماً بر همون اساس پیشنهادات ویژه ارائه کنید. مشتریان خود را بر اساس سن و وضعیت مالی دسته بندی کنید.
هزینههای راهاندازی باشگاه مشتریان
بهتر است که در مرحله اول شیوه ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریانتان را مشخص کنید. بر همین اساس میتوان مشخص کرد که چه بودجهای مورد نیاز است. مثلاً بعضی برندها میخواهم که از همان ابتدا تخفیفات بسیار زیادی برای مشتریان خود بگذارند. این کار از نظر مدیریتی باشگاه مشتریان کاملاً اشتباه است. و نه تنها سودی ندارد بلکه موجب ضرر نیز میشود. باید آگاهانه پیش روید. این آگاهی شامل تمام مراحل ذکر شده مانند تعیین هدف و شناخت نوع کسب و کار است. این کار به طرز موثری باعث کاهش هزینههایتان خواهد شد. از سوی دیگر ایجاد باشگاه مشتریان باعث میشود که نیازی به کارکنان حضوری زیادی نداشته باشید. جمع آوری جامعه آماری نیز آسانتر خواهد بود. بنابراین با یک حرکت چندین نیاز اصلی کسب و کارتان را رفع میکنید و داشتن چنین باشگاهی کاملاً به صرفه است.
همه چیز درباره ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان
برخی افراد گمان میکنند که ایجاد باشگاه مشتریان هزینه و زحمتی اضافه برای آنها ایجاد میکند. اما جالب است که بدانید با یک بار هزینه و مدیریت صحیح باشگاه مشتریان، نیاز به کارکنان و صرف هزینه برای اموری مانند تبلیغات به شدت کاهش پیدا میکند. داشتن باشگاه مشتریان برای همه کسب و کارها مناسب نیست. بهتر است افرادی به سراغ چنین سازوکاری بروند که هدفمند و آگاه هستند. در غیر این صورت شما فقط وقت و بودجه خود را هدر دادهاید. هدف شما باید بر اساس نوع کسب و کار و پیشامدهای احتمالی تعیین شود. نوع مشتریان وفادار و غیر وفادار نیز در این مرحله مهم است. کسب اطلاعات لازم برای این کار چندان دشواری نیست. کافی است با مشاوران مجموعه باشگاه مشتریان سامان تماس بگیرید. ما در تمام مراحل ایجاد مدیریت در کنار شما خواهیم بود.
سوالات متداول
مراحل ایجاد باشگاه مشتریان کدام هستند؟
تعیین هدف، تعیین مسیر، بررسی عوامل
چه عواملی را در هنگام ایجاد باشگاه مشتریان باید رعایت کرد؟
باید بر اساس اطلاعات جامعه آماری سن، فرهنگ و اوضاع مالی مشتریان و بازار را در نظر بگیرید.
اهداف باشگاه مشتریان کدام هستند؟
جذب مشتریان جدید، وفادار کردن مشتریان قدیمی.