صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ اگر بخواهند راهکارهایی برای فروش بیشتر پیدا کنند، لازم است که نیازها و افکار مشتری خودشان را بشناسند. ۱۰ روش افزایش علاقهمندی مشتری وجود دارند که باعث میشود تکنیکهای اثبات شده، اثرگذاری بیشتری داشته باشند و در ادامه با بلاگ باشگاه مشتریان سامان همراه باشید.
آشنایی با تفکرات مشتریان
اولین کاری که پیش از آشنایی با این ۱۰ روش افزایش علاقهمندی مشتری باید انجام دهید، آشنایی با گروههای مخاطب و تفکرات آنها است. اگر جامعه هدف شما بسیار بزرگ باشد و مشتریان زیادی داشته باشید، انجام این کار جز با نظرسنجی امکانپذیر نیست. در هر صورت قانع کردن مشتریان فعلی از به دست آوردن مشتریان جدید، کم هزینهتر و آسانتری خواهد بود، پس کافی است که با ایجاد یک باشگاه مشتریان برای افرادی که از قدیم همراه شما بودهاند، فرمهای نظرسنجی را به صورت آنلاین و در قالب سوالات کوتاه در اختیار آنها قرار دهید. این گونه است که میتوانید نیازهای آنها را بشناسید و بر اساس آن، اقدامات لازم برای افزایش علاقهمندی آنها به خرید از شما را انجام دهید.
1. روش اول؛ مشتریان مشتاق
حتماً شما هم فروشگاهها یا شرکتهای ارائه کننده خدماتی را دیدهاید که افراد زیادی برای خرید از آنها صف میکشند، چگونه چنین اشتیاقی در مشتریان ایجاد میشود؟ ایجاد حس غافلگیری در همه افراد خوشایند است، البته ما اینجا از غافلگیری مثبت صحبت میکنیم. مثلاً شما اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید میتوانید یک روز برای همه مشتریان ارسال فوری بگذارید و یا اینکه برای مشتریان قدیمی در حساب باشگاهشان به مدت مشخصی، کد ارسال رایگان بگذارید. البته چنین کارهایی میتواند بعد از انجام خرید مشتری و به عنوان یک عمل متقابل انجام شود، به عنوان مثال همراه کفش میتوانید یک جا کلیدی به او هدیه دهید. هر حرکت کوچکی که باعث ایجاد حس شادی و هیجان در مشتریان شود و او متوجه شود که چقدر برای شما ارزشمند است، باعث افزایش علاقمندی و در نهایت فروش شما خواهد شد.
2. روش دوم؛ گاهی از خودتان ایراد بگیرید
خودتان را جای مشتریان بگذارید و دلایلی که باعث میشود از خودتان خرید نکنید را بنویسید. این روش دو مزیت دارد اولاً شما میتوانید نقطه نظرات و نقضهای کار خودتان را پیدا کرده و آنها را تصحیح کنید، که این موضوع بسیار بدیهی است و ممکن است از روشهای دیگری نیز بتوانید ایرادات کسب و کار خودتان را بشناسید. اما نکته مهمتر این است که با استفاده از این روش ذهن شما در برابر هر نقصی یک پاسخ قانع کننده خواهد یافت. منظور این است که شما نظرات مخالف را شناخته و درک میکنید، پس قانع کردن مشتری برای شما آسانتر خواهد بود و روشی برای رفع اشکالات طرز برخورد با مشتری و یافتن پاسخهای بهتر است.
3. روش سوم؛ ارزشهای مشترک
یکی از بهترین روشهایی که میتوانید در باشگاه مشتریان خود به صورت آنلاین و یا حتی مشتریان حضوری پیاده کنید، یافتن ارزشهای مشترک با مشتریان است. به عنوان مثال شما میتوانید این کوپن را برای خریداران قرار دهید که با خرید هر محصول یا خرید مبلغ معینی، بخشی از سود آن متعلق به امور خیریه خواهد شد.
4. روش چهارم؛ دشمن فرضی
در همه جای جهان هستی داشتن روابط، باعث یادگیری، تجربه و در نهایت پیشرفت میشود. حالا کسب و کارها را در نظر بگیرید که اگر روابط معینی بین آنها مشخص وجود نداشت، چه اتفاقی میافتاد؟ وجود رقابت و انتخاب بین محصولات معنادار بود؟ جواب شما هم قطعاً یک (نه) محکم خواهد بود، زیرا که داشتن روابط با دیگر مشاغل هم حوزه و موفق، باعث ایجاد حس امنیت برای مشتریان شما میشود. اما این روابط تنها به و گاهی نیز باید دشمنانی برای خودتان داشته باشید. البته این دشمن، دشمنی فیزیکی نیست، بلکه شما میتوانید با یک عقیده و یا حتی شیوه فروش دشمنی کنید و افکاری همسو با مشتریان خود داشته باشید. مثلاً میتوانید با برقراری ایدهآلهایی، خودتان را برتر و متمایز از رقبا نشان دهید.
5. روش پنجم؛ رضایت فوری
حالتی را تصور کنید که مشتری وارد فروشگاه شما یا حساب کاربری باشگاه مشتریانش میشود و در همان ابتدا با عبارت (ارسال فوری) یا (ارسال سریع) روبرو میگردد، در این حالت احتمال خرید قطعی او بسیار افزایش پیدا میکند. حتی اگر شما یک شرکت خدماتی دارید، میتوانید مشتریانتان را از راه اندازی خدمات مورد نیاز (بلافاصله) بعد از پرداخت، مطمئن کنید. به طور کلی مکانیزم ذهن انسانها در قسمت مغز میانی اساس اتفاقات لحظهای است.
6. روش ششم؛ ایجاد حس کمیابی
ایجاد احساس کمبود و کمیابی در عرض یک محصول از گذشته، یکی از روشهای ایجاد حس علاقهمندی در مشتری بوده است، افراد همیشه به دنبال خرید محصولات کمیاب هستند و شما با استفاده از این راهکار میتوانید حس فوریت را در آنها ایجاد کنید.
اما ایجاد چنین حسی واقعاً کار آسانی نیست، شما باید پس از ایجاد حس فوریت، راهکارهای حل آن را به شکلی کامل برای مخاطبان ارائه دهید تا به مقصود خود دست یابید، یعنی مشخص کردن یک مسیر واضح که به مخاطب اطمینان دهد با انجام این کار مشکلات شما حل خواهند شد.
7. روش هفتم؛ اثبات کنترل
دیگر وقت آن است که دست از بهانه تراشی بردارید و شروع به حل مشکلات اساسی کسب و کارتان کنید. شما نمیتوانید تا ابد عوامل خارجی مانند رقبا و یا هر چیز دیگری را عامل مشکلاتی که در کاری شما پیش میآید، بدانید. این تفاوت کسب و کارهای موفق و ناموفق است. مشتریان از شرکتهایی که به اشتباهات استراتژیکی یا کاری خودشان اقرار میکنند و روشهای حل آن را ارائه میدهند، اطمینان بیشتری دارند، مطمئن هستند که چنین کسب و کاری از اشتباهاتش آگاه است و بر روی امورش کنترل دارد. این قضاوت بهتر باعث افزایش علاقمندی مشتریان به خرید میشود.
8. روش هشتم؛ تفاوت مشتریان
مشتریان بر اساس میزان فشاری که در هنگام خرید بر آنها وارد میگردد، به سه دسته تقسیم میشوند؛ دست اول افراد ولخرج هستند که خیلی دیر به نقطه فشار در خرید میرسند، دسته دوم افراد میانهرو و دسته سوم محافظهکارها هستند که بسیار سریع دچار فشار خرید میشوند. متقاعد سازی دو گروه اول چندان دشوار نیست، اما برای اینکه بتوانید محافظهکاران را قانع کنید که از شما خرید کنند، میتوانید از روشهای زیر بهره ببرید:
● بیان مناسب
اگر شما محصولی داشته باشید که افراد بتوانند آن را به شکل قسطی بخرند، میتوانید به جای آنکه قیمت نهایی آن را به او اعلام کنید، در یک قالب بسیار مناسبتر به او بگویید که با پرداخت مبلغ بسیار کمتری در طی ۱۲ ماه میتوانند صاحب آن کالا شوند. البته در این جا میتوانید با قرار دادن شرایط ویژهتری در باشگاه، علاقمندی مشتریان را افزایش دهید.
● ارائه پکیج برای افزایش علاقهمندی مشتری
افراد محافظهکار به داشتن تمام آنچه نیاز دارند بهصورت یکجا، پاسخ مثبت میدهند. به عنوان مثال وقتی که میخواهید کار با کامپیوتر را یاد بگیرید و به دنبال یک دوره آموزشی باشید، بدون شک پکیجی را که شامل کار با آفیس و دیگر چیزهای کاربردی است را به خرید هر دوره پاورپوینت، اکسل، ورد و … به صورت جداگانه ترجیح میدهید.
9. روش نهم؛ برچسبها
آیا شما جز مشتریان ویژه یک کسب و کار یا یک برند هستید؟ خودتان را در نظر بگیرید و به این سوال پاسخ دهید؛ آیا اینکه در دسته مشتریان طلایی یا نقرهای یا معمولی یک فروشگاه باشید، تاثیری در خرید مجدد شما از آن فروشگاه دارد؟ پاسخ این سوال برای اکثریت افراد (بله) است، چسباندن چنین برچسبهایی به مشتریان باعث میشود که آنها خود را متعلق به دستهای خاص از افراد بدانند و ایجاد این حس یکپارچگی برایشان کافی است که به پیامهای آن گروه توجه بیشتری داشته باشند.
10. روش دهم؛ انگیزه
برای افزایش علاقمندی مشتریان به ایجاد ارتباط با شما، میتوانید ابتدا درخواستهای کوچک از آنها داشته باشید و اطمینان دهید که تاثیرگذار هستند.
ight=”720″ />
تکنیکهای عالی برای افزایش علاقهمندی مشتری
همه مشاغل و برندها، خواستار داشتن مشتریان بیشتر و وفادار هستند و ۱۰ روش مختلف برای افزایش علاقهمندی وجود دارد که صاحبان کسب و کارها میتوانند با انجام آنها، تعامل بهتری را تجربه کنند. این روشها شامل افزایش اشتیاق مشتریان، تکنیکهای ارائه بهتر محصولات به گروههای مختلف، قرار دادن خود به جای مشتری و یافتن پاسخهای بهتر، ایجاد ارزشهای مشترک، برچسب زدن به مشتریان، داشتن یک عقیده محکم و داشتن رقیب فکری، ایجاد حس خوب، ایجاد فوریت و امرار به کمبودها و اشتباهات هستند. شما میتوانید برای دریافت مشاوره کسبو کار رایگان، با کارشناسان مجموعه باشگاه مشتریان سامان در ارتباط باشید.
همچنین شما میتوانید برای افزاش فروش و مشتریان خود از سامانه باشگاه مشتریان سامان استفاده کنید و مشتریان جدید بسیاری را به سمت کسب و کار خود سوق دهید.
سوالات متداول افزایش علاقهمندی مشتری
راهکارهای افزایش علاقهمندی مشتری به خرید کدام هستند؟
افزایش اشتیاق مشتریان، تکنیکهای ارائه بهتر محصولات به گروههای مختلف، قرار دادن خود به جای مشتری و یافتن پاسخهای بهتر، ایجاد ارزشهای مشترک، برچسب زدن به مشتریان، داشتن یک عقیده محکم و داشتن رقیب فکری، ایجاد حس خوب، ایجاد فوریت و امرار به کمبودها و اشتباهات.
انواع مشتریان بر اساس ایجاد فشار در هنگام خرید کدام هستند؟
به سه دسته افراد ولخرج افراد معمولی و افراد محافظهکار تقسیم میشوند.
تکنیک برچسب زدن به مشتریان چگونه عمل میکند؟
مشتریان زمانی که خودشان را به دسته خاصی از افراد مانند طلایی یا نقرهای متعلق بدانند، احتمال پلیبندی به گروه در انها افزایش پیدا میکند.