استفاده از داده ها در بهبود عملکرد باشگاه مشتریان

یکی از روش‌های کاربردی برای افزایش بهره‌وری عملیات سازمان‌ها، استفاده از داده‌ها در بهبود عملکرد باشگاه مشتریان است. این کار برای ایجاد نوآوری انجام می‌شود. در ۲۰ سال اخیر کسب و کارهای مختلف از تکنیک‌های علمی برای افزایش بهره‌برداری از دارایی‌های فیزیکی و مالی و انسانی خود استفاده می‌کنند. به صورت کلی در دهه‌های گذشته ابزار و تکنیک‌های جدید و کاربردی برای بررسی و جمع آوری داده‌ها به وجود آمده‌اند. مجموعه این موارد باعث ایجاد چشم انداز جدید در کسب و کارها شده است.

بهبود عملکرد باشگاه مشتریان

مراحل جمع آوری و استفاده از داده‌ها

بهتر است که پیش از انجام هر کاری در دنیای تجارت، فرصت‌ها و چالش‌ها را به خوبی بررسی کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از داده‌ها انجام دهید. داده‌ها فرصت‌های جدیدی برای شناخت فرصت‌های تجاری، ارائه خدمات بهتر برای مشتریان، افزایش فروش، بهبود عملکرد و … در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات بر اساس شواهد به دست می‌آیند. افزایش دسترسی عمومی به اینترنت، دسترسی پهنای باندها، استفاده از تلفن‌های همراه و رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش اهمیت داده شده‌ است. به صورت کلی حجم داده‌های به دست آمده چندان اهمیتی در دنیای کسب و کارها ندارد. بلکه شما باید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. حجم بالای اطلاعات بدون اینکه مورد تحلیل قرار بگیرد، کاملاً بی‌فایده خواهد بود.

گام اول جمع آوری اطلاعات مشتریان

در باشگاه مشتریان امکانات فراهم شده که شما از طریق آن می‌توانید اطلاعات بسیار کاربردی از مشتریان کسب کنید. از همان نقطه ابتدایی شماره تماس یا ایمیل مشتری را در دست خواهید داشت. بعدا فرم‌های نظرسنجی بابت نحوه تحویل سفارش و سفارش در دسترس او قرار می‌گیرند. پس جمع آوری بازخورد مشتریان بسیار مهم است. با استفاده از داده‌ها می‌توانید علل به وجود آمدن مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی کرده و تصحیح کنید. همه روابط در باشگاه مشتریان دوسویه هستند. یعنی هرچند در کسب و کارهای سنتی ارتباطات مشتری یک‌طرفه و بدون پاسخ است. برخلاف آن در برندهایی که باشگاه مشتریان راه اندازی می‌کنند، تمام ارتباطات، پیشنهادات و انتقادات دو سویه هستند.

گام دوم به کارگیری شاخص‌های عملکرد

برای اندازه‌گیری عملکرد خدمات و محصولات می‌توانید از شاخص‌های کلیدی عملکرد استفاده کنید. این شاخص‌ها شامل تعداد مشتریان، درآمد مشتریان، نرخ بازگشت سرمایه نرخ بازگشت مشتریان و … می‌شود. گاهی اوقات آمارهای این بخش شما را وادار به ایجاد تغییر در نحوه انجام کارتان می‌کند.

گام دوم به کارگیری شاخص‌های عملکرد

 گام سوم ارزیابی عملکرد کارکنان شرکت

باشگاه مشتریان درصورت به‌کار گیری صحیح و مداوم بسیار پربازده و کم هزینه است. منظور از صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌کارگیری نیروی انسانی کمتر است. همچنین سرعت پیشرفت نیز افزایش پیدا می‌کند. ارزیابی عملکرد در پیشبرد اهداف و بررسی تهعد و مهارت‌های کارکنان بسیار مهم است.

 گام چهارم بررسی بازار و رقبا

بررسی رقبا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف آن‌ها را شناخته و در جهت بهبود آن گام بردارید. با انجام این کار به طور موثری نوآوری و سرعت توسعه کسب و کار شما افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین استفاده از داده‌ها در بهبود عملکرد کسب و کارها برای شناخت نقاط ضعف خودشان نیز اثرگذار است.

گام پنجم ارزیابی‌های مجدد

در نهایت هر کسب و کاری باید تمام مراحل و تکنیک‌های به کار گرفته شده را به خوبی ارزیابی کند. از این طریق کارآمدی آن‌ها را متوجه خواهد شد. پس مرتباً داده‌های جدید باشگاه مشتریان را بررسی کنید و در موارد مورد نیاز تغییرات را اعمال نمایید.

مزایای استفاده از داده‌ها

برای بهبود عملکرد باشگاه مشتریان و برندتان باید بر اساس شواهد عینی و معتبر برنامه‌ریزی کنید. تصمیمات آگاهانه بر اساس اطلاعات دقیق انجام می‌گیرند و باعث به وجود آمدن نتایج مثبت هستند. در نقطه مقابل انتخاب‌های بر اساس حدس و گمان قرار می‌گیرند. مشاهده داده‌ها به تنهایی کافی نیست. شما باید اطلاعات به دست آمده از باشگاه مشتریان را به دقت بررسی کنید. نهایتا با به کارگیری ابزارها، بهترین روش‌های عبور از بحران و بهبود شرایط شرکت را کشف و بر اساس آن برنامه‌ریزی نمایید. پس یکی از بزرگترین مزایای باشگاه مشتریان و به کارگیری داده‌های به دست آمده از آن، اتخاذ تصمیمات آگاهانه است. این تصمیمات باعث بهبود روابط برند با مشتری و عملکرد تجاری می‌گردد. فواید به کارگیری داده‌ها عبارت‌اند از:

عملکرد عالی در مقابل رقبا

تصمیم گیری بر اساس داده‌ها ۲۳ برابر احتمال به دست آوردن مشتریان در کسب و کار شما را افزایش می‌دهد. همچنین تا ۶ برابر مشتریان بیشتری به شما وفادار خواهند شد. ۱۹ برابر سودآوری بیشتری خواهید داشت.

بهبود خدمات مشتریان

با تحلیل داده‌ها می‌توانید نقاط ضعف و قوت خودتان را شناسایی کنید. سپس نقاطی که تمرکز بیشتری نیاز دارند، مانند ترجیحات مصرف کننده، در اولویت قرار می‌گیرند.

 شناسایی فرصت‌های موجود در تجارت

یکی دیگر از مهم‌ترین داده‌های کاربردها شناخت فرصت‌های تجاری جدید است. همچنین شما می‌توانید فرهنگ جامعه مخاطبینتان را تشخیص داده و برای هر گروه برنامه‌های ویژه‌ای اجرا کنید. این کار باعث نوآوری و توسعه خدمات و محصولات می‌گردد.

افزایش فروش و بهبود عملکرد

یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های تمام کسب و کارها افزایش درآمد حداکثری است. با استفاده از داده‌ها در بهبود عملکرد باشگاه مشتریان و سازمان، مشکلات را شناسایی و استراتژی‌های خودتان را بهبود می‌بخشید. همچنین می‌توانید برای تبلیغات موثرتری اقدام کنید.

 افزایش سرعت

گاهی اوقات نیاز است که با کوچک‌ترین تغییر بازار واکنش فوری نشان دهید. تحلیل داده‌های باشگاه مشتریان به دست افراد متخصص، امکان پیش‌بینی اتفاقات آینده را برای شما فراهم می‌کند.

 بهبود تجربه مشتریان

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و موفقیت کسب و کارها، تجربه مشتری است. با بررسی مسیر خرید مشتریان، می‌توانید عوامل رضایت آن ها را تقویت کنید. این کار باعث افزایش وفاداری در میان مخاطبین می‌گردد.

 بهبود تجربه مشتریان

همه چیز درباره به کارگیری داده‌های باشگاه مشتریان

استفاده از داده‌ها در بهبود عملکرد باشگاه مشتریان، در دراز مدت موجب افزایش تعامل و سوددهی برند می‌شود. شما باید از طریق سیستم‌های نظرسنجی باشگاه مشتریان و تحلیل آن‌ها، تصمیمات آگاهانه برای کسب و کارتان بگیرید. البته این اطلاعات همیشه یکسان نیستند. بنابراین بهتر است که در مدت مشخصی تمام اطلاعات را دوباره بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید. مجموعه باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات حرفه‌ای، در مسیر تحلیل و به کارگیری نتایج داده‌ها همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مراحل جمع آوری و استفاده از داده

به ترتیب کدام هستند؟

جمع آوری اطلاعات_ به کارگیری اطلاعات_ ارزیابی عملکرد_ بررسی بازار و رقبا_ ارزیابی مجدد نتایج و داده‌ها.

مزایای به کارگیری دانه‌ها در کسب و کار چه فایده‌ای دارد؟

عملکرد عالی در مقابل رقبا_ افزایش سرعت_ شناسایی فرصت‌های موجود_ بهبود خدمات مشتریان_ افزایش فروش_ بهبود تجربه مشتریان.

چرا به ارزیابی مجدد و دوره‌ای داده‌ها نیاز داریم؟

داده‌ها مرتباً در حال تغییر هستند، بنابراین باید همراه با آن پیش روید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا