نرمافزار یا سیستم باشگاه مشتریان ارتباط مستقیم با میزان فروش و عمق روابط شما با مشتریانانتان دارد. بنابراین راه اندازی آن بسیار پرسود و به صرفه است. البته باشگاه مشتریان از همان ابتدای بروز در دنیای کسب و کارها، کارایی خودش را اثبات کرد. بهرحال باید پل ارتباطی با مشتریان، از طریق باشگاه مشتریان ایجاد کنید تا از فواید و چالشهای آن آگاه گردید.
تعریف باشگاه مشتریان
با استفاده از باشگاه مشتریان، مشتریان دائمی به مشتریان وفادار تبدیل میشوند. این بستر شرایطی را فراهم میکند تا شما بتوانید امتیازات، پاداش، دسترسیهای ویژه و …. در اختیار اعضا قرار دهید. تمام این موارد باعث افزایش رضایت و هیجان مشتریان میشود. بنابراین احتمال تبدیل شدن آنها به مشتریان وفادار و دعوتشان از دیگران برای خرید از شما نیز، بالا میرود. اکثر کسب و کارها با ثبت نام و دریافت شماره تماس یا ایمیل مشتری، یک کارت وفاداری فیزیکی و یا مجازی به او میدهند. منظور از کارت مجازی یک شناسه یا نام کاربری است که با استفاده از آن میتوانند در خریدهای بعدی تخفیف بگیرند. نامهای دیگر باشگاه مشتریان عبارتاند از:
• نرمافزارهای لویالیتی
• اپلیکیشن وفاداری
• نرمافزار وفاداری
• باشگاه وفاداری مشتریان
• باشگاه وفادارسازی
اهداف راهاندازی باشگاه وفاداری
کسب و کارهای موفق با یک برنامهریزی و تعیین کردن اهداف به سراغ راهاندازی باشگاه مشتریان میروند. در نهایت برنامه ریزی برای این اهداف است که باعث پدید آمدن نتایجی مانند افزایش فروش و سوددهی میشود. از نظر متخصصین حوزه کسب و کار و مشاغل، وفادارسازی مشتریان فعلی از جذب مشتریان جدید کم هزینه و آسانتر است. اهداف مورد نظر از راهاندازی باشگاه مشتریان موارد زیر هستند:
وفادار کردن مشتریان فعلی
مفهوم مشتریان وفادار از طریق ایجاد ارتباط عمیق و روابط عاطفی و صمیمی بین برند و آنها شکل میگیرد. شما باید بتوانید مشتری خود را به خوبی بشناسید و از نیازهای او آگاهی پیدا کنید. استفاده از مشتریان فعلی برای پیادهسازی این روشها، باعث میشود که در اجرای این فرایند پیشگام باشید.
جذب مشتریان جدید
جذب مشتریان جدید به باشگاه مشتریان، فرایندی زمانبر است. اما به کارگیری نرمافزار باشگاه مشتریان در این بخش نیز باعث کاهش هزینهها میشود. به عنوان مثال شما میتوانید با جلب رضایت مشتری و ایجاد رابطهای نزدیک از طریق بخشهای مختلف باشگاه، او را به خرید مجدد تشویق کنید.
رابطه مشتریان و میزان فروش در باشگاه مشتریان
برای افزایش فروش سه فاکتور مهم وجود دارد؛ مشتریان بیشتر، مشتریان وفادار که اقدام به خرید مجدد کنند و قیمت بالاتر. نرمافزار باشگاه مشتریان باتوجه به پاداشها و امتیازاتی که برای اعضا قائل میشود، تاثیر بسیار زیادی در میزان فروش دارد. البته در این بخش رعایت جزئیات نیز بسیار مهم است. ایجاد رابطه سودمند و محترمانه برای مشتری ارزشمند است. مشتریان نسل جدید اهمیت بسیار زیادی برای چگونگی برخورد شما با خودشان قائل هستند. پس باید با ایجاد روابط دوسویه با مشتریان به آنها اعلام کنید که برای برطرف کردن نیازها و عواطفشان زمان میگذارید. تنها به این روش است که از خرید مجدد آنها اطمینان پیدا میکنید و علاوه بر آن ممکن است شما را به دیگران نیز معرفی کنند. در استفاده از ابزارهای نرمافزار باشگاه مشتریان خلاق و صبور باشید.
فواید داشتن باشگاه مشتریان
مزایای باشگاه مشتریان تنها محدود به افزایش وفاداری مشتریان نیست. البته در نهایت تمام روشها و تکنیکها برای انجام همین کار شکل گرفتهاند. به عنوان مثال برندها در جستجوی روشهای ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان هستند. زیرا این کار یکی از بزرگترین فواید باشگاه مشتریان است که باعث افزایش محبوبیت و اعتبار شما نزد مشتریان میشود. از دیگر مزیتها میتوان به کاهش هزینهها و نیاز استخدام کارمندان اشاره کرد. نرمافزار باشگاه مشتریان در حقیقت پک کاملی از تکنیکها و امکانات تحلیل نتایج به شما ارائه میکند. اما از طرفی باید خلاق باشید. یعنی تخفیفات تنها باعث جلب نظر مشتریان نمیشود. باید کاری کنید تا در نظر مشتری منحصر به فرد و خاص باشید.
روشهای افزایش فروش در باشگاه مشتریان
برای موفقیت و افزایش فروش در باشگاه مشتریان نیاز است که مستمرا کارهایی را انجام دهید. به عنوان مثال درک متقابل و ایجاد ارتباط موثر با مشتری، جمع آوری اطلاعات کافی درباره جامعه هدف و بازار و شناخت چالشها میتواند تاثیر خوبی ایجاد کند.
چالشهای برقراری ارتباط با مشتریان
ایجاد ارتباط عمقی با مشتریان کار چندان سادهای نیست. شاید گمان کنید با داشتن یک نرمافزار باشگاه مشتریان و امکانات تماس، دیگر نیازی به هیچ چیز ندارید. اما این تفکر اشتباه است. مدیران حرفهای کسب و کار با هماهنگ کردن بخشهای مختلف، آنها را به همکاری با یکدیگر تشویق میکنند. آموزش گروههای مختلف و به کارگیری فناوریهای جدید در باشگاه مشتریان نیز، به کارکنان متعهد و متخصص نیاز دارد. همچنین باید تمام بخشها و اقدامات را کنترل و نتایج را به دقت بررسی کنید.
همه چیز درباره ارتباط با مشتریان از طریق باشگاه مشتریان
همه کسب و کارها تمایل به افزایش سرعت پیشرفت و تعداد مشتریان دارد. این کار نیازمند به ارتباط با مشتریان از طریق نرمافزار باشگاه مشتریان است. زیرا ارتباط عمیق مهمترین با مشتریان نسل جدید، عامل پیشرفت کسب و کارها است. در حال حاضر رقابت میان برندها برای جذب مشتریان به شدت بالا است. بنابراین باید برای حفظ مشتریان فعلی خود تلاش کنید. در کنار آن خوب است که به جذب مشتریان جدید نیز فکر کنید. تمام این اهداف در باشگاه مشتریان سامان قابل دسترسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاوران مجموعه باشگاه مشتریان سامان در تماس باشید.
سوالات متداول
نامهای دیگر باشگاه مشتریان چیست؟
درک متقابل و ایجاد ارتباط موثر با مشتری، جمع آوری اطلاعات کافی درباره جامعه هدف و بازار و شناخت چالشها.
استراتژیهای موفقیت در باشگاه مشتریان کدام هستند؟
ایجاد ارتباط موثر با مشتری، درک متقابل، جمع آوری اطلاعات کافی درباره جامعه هدف و بازار و شناخت چالشها .
چه چالشهایی در جذب مشتریان با باشگاه مشتریان وجود دارد؟
هماهنگ سازی بخشهای مختلف سازمان، آموزش نیروها، جذب نیروهای متخصص و… .