سیستم باشگاه مشتریان و افزایش فروش

افزایش رقابت میان کسب و کارها باعث شده تا مدیران به دنبال روش‌هایی برای افزایش سهم بازار فروش خود باشند. یکی از موثرترین راه‌ها، ایجاد باشگاه مشتریان است. این بستر به نوعی سامانه‌ای برای خدمات پس از فروش به شمار می‌آید. در حقیقت باشگاه مشتریان بهترین ابزار برای مدیریت ارتباط با مشتریان است. در نهایت نیز باعث افزایش وفاداری و افزایش مشتریان می‌گردد. راه‌اندازی باشگاه مشتریان، یک فرایند دائمی برای تحقق اهداف مشاغل است.

سیستم باشگاه مشتریان سامان

تاثیر باشگاه مشتریان در افزایش فروش

مشتری مداری مهم‌ترین رکن موفقیت در بازار است‌. زیرا بدون برقراری ارتباط موثر با مشتریان، شرایط رشد برای مشاغل دشوار می‌گردد. به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل به دنبال جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان قدیمی هستند. برای اینکه بتوانید مشتریان خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید، باید نیازهای آن‌ها را به خوبی شناخته و در بهترین زمان ممکن به آن پاسخ دهید. البته مسائل دیگری به جز شناختن نیازها نیز وجود دارد. انجام چنین کاری جز با راه‌اندازی یک پل ارتباطی موثر و کارآمد امکان‌پذیر نیست.

باشگاه مشتریان و ارتباط با اعضا

چند روش افزایش علاقمندی مشتری وجود دارد که یکی از آن‌ها شناختن نیازهای او است. هر کسب و کاری که از اطلاعات مهم پیش از راه‌اندازی باشگاه مشتریان مطلع باشد، یکی از اقدامات قبل از شروع کار با باشگاه مشتریان را، شناخت دقیق جامعه هدف قرار می‌دهد. جنسیت، سن و فرهنگ سه عامل مهم دیگری هستند که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. با ایجاد یک باشگاه مشتریان، اعضا می‌توانند با پر کردن فرم‌های نظرسنجی که در بخش‌های مختلف قرار می‌دهید، اطلاعات خودشان را در اختیار شما قرار دهند. همچنین ارتباط شما با آن‌ها دیگر مونولوگ نخواهد بود و علاقمندان می‌توانند نظرات خودشان را مثل انتقاد و پیشنهاد، با شما در میان بگذارند.

امکانات باشگاه مشتریان

صاحبین کسب و کار می‌توانند بر اساس برنامه‌ریزی و خلاقیت خودشان امکانات مختلفی را برای اعضای باشگاه مشتریان قرار دهند. این دومین راه‌حل موثر در سیستم باشگاه مشتریان برای افزایش فروش است.

بخش‌های مختلف باشگاه مشتریان

روش‌های بسیار زیادی برای طبقه‌بندی امکانات customer club وجود دارند. برخی از این طبقه‌بندی‌ها عبارت‌اند از:

  • سیستم طبقه‌بندی مشتریان:

در این شیوه شما مشتریان را بر اساس دفعات یا مقدار خریدشان در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهید. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند در سطح‌بندی‌های مشتریان بسیار ویژه و وی‌آی‌پی یا مشتریان نقره‌ای قرار داشته باشند.

  • سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان:

در این سیستم مدیران می‌توانند بر اساس خلاقیت خودشان در ازای خرید محصولات ویژه یا هر خرید دیگری، برای مشتریان امتیاز در نظر بگیرند. سپس مشتریان قادر خواهند بود با مراجعه به بخش امتیازگیری، امتیازات خودشان را تبدیل به کدهای تخفیف و یا جوایز انتخابی از میان محصولات شما قرار دهند. مثلاً باشگاه مشتریان همراه اول را در نظر بگیرید که سیستم امتیاز دهی آن بسیار ساده و متناسب با نیاز مشتریان است.

  • سیستم ارائه کدهای ویژه در باشگاه مشتریان:

برای این‌که هیجان و رضایت مشتریان بالا برود، شما می‌توانید در مناسبت‌های خاص مانند تولد یا اعیاد، کدهای تخفیف، کدهای ارسال فوری یا کد ارسال رایگان، برای آن‌ها در پنل کاربریشان قرار دهید. این کار به نوعی بازاریابی با باشگاه مشتریان نیز محسوب می‌گردد.

پل ارتباطی با باشگاه مشتریان

بازاریابی دهان به دهان با باشگاه مشتریان

یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها، استفاده از روش‌ تبلیغات خودکار مشتریان است. در این روش دو حالت وجود دارد؛

  • مشتری به اندازه‌ای از کیفیت محصول و ارائه خدمات شما رضایت دارد که به صورت خودجوش اقدام به معرفی شما به دوستان و آشنایانش می‌کند.
  • شما جوایز و کدهای ویژه‌ای برای افرادی که شما را به دیگران نیز معرفی کنند در نظر می‌گیرید. افراد معمولاً جذب این روش‌های رایگان می‌شوند. به این صورت شما با پرداخت حداقل هزینه، مشتریان جدیدی خواهید داشت.

باشگاه مشتریان اشتراکی

بدون شک به اشتراک گذاری مشتریان قدیمی با همکاران هم حوزه، کار درستی نیست. اما همکاری با مشاغلی که جامعه هدف شما را در بر دارند یکی از استراتژی‌های افزایش فروش به شمار می‌رود. مثلاً دو گروه کاری که مشتریان هر دوی آن‌ها آقایان هستند را در نظر بگیرید(در اینجا فروشگاه لوازم یدکی خودرو و فروشگاه ابزارآلات)؛ اگر برای اعضای باشگاه مشتریان لوازم یدکی کد تخفیفی در فروشگاه ابزار در نظر گرفته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا یکی از بهترین سیاست‌ها برای افزایش فروش خواهد بود.

روش‌های اثرگذاری باشگاه مشتریان موفق

کسب و کاری در مقایسه با رقبا پیروز خواهد شد که علاوه بر جذب مشتریان جدید، تمرکز خود بر مشتریان قدیمی را از دست ندهد. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • ایجاد و ارسال خبرنامه درباره محصولات جدید یا محصولات در حال ارائه
  • ارائه نمونه و هدایای تبلیغاتی رایگان
  • ارائه جوایز یا کد تخفیف اولیه برای عضویت در باشگاه
  • ایجاد اعتبارات مختلف برای خریدهای غیر نقدی و بلند مدت

افزایش فروش با باشگاه مشتریان

چرا برای افزایش فروش به باشگاه مشتریان نیاز است؟

سیستم باشگاه مشتریان راهکاری عالی برای افزایش درآمد سازمان شما است. این سیستم با در برداشتن قابلیت‌های بسیار زیاد از جمله ایجاد پل ارتباطی دو طرفه، ارائه خدمات ویژه، امکان طبقه‌بندی و به اشتراک گذاری، دنیای جدیدی را به کسب و کار شما نشان می‌دهد. ایجاد چنین ساز و کاری با این همه مزایای باشگاه مشتریان حقیقتاً به صرفه است. مجموعه باشگاه مشتریان سامان با ارائه خدمات حرفه‌ای در تمام مراحل ایجاد و پشتیبانی یک باشگاه حرفه‌ای همراه شما خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان باشگاه مشتریان سامان تماس بگیرید.

سوالات متداول

تاثیر باشگاه مشتریان بر افزایش فروش چیست؟

ایجاد پل ارتباطی، همکاری، ارائه خدمات ویژه و امکان طبقه‌بندی

چگونه با ایجاد پل ارتباطی باشگاه مشتریان فروش افزایش می یابد؟

با داشتن پل‌های ارتباطی دو طرفه با مشتریان، شما از نظرات و انتقادات آنها آگاه خواهید بود و برنامه‌ریزی بهتری می‌کنید.

بازاریابی دهان به دهان چگونه در باشگاه مشتریان امکان پذیر است؟

مشتریان در حالت رضایت داشتن از ارائه خدمات و محصولات شما یا ارائه کدهای تخفیف ویژه در باشگاه مشتریان، شما را به آشنایان خود معرفی می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا